Workshop Aandacht voor rouw op de werkvloer

Inschrijven
Neem contact op

CNV maakt zich hard voor een werkklimaat waar we eerst en vooral ook mens kunnen zijn. Want je privéleven parkeer je niet buiten de deur om vervolgens als medewerker onbezorgd naar binnen te stappen. Uit onderzoek van CNV blijkt dat er veel behoefte is aan kennis én praktische handvatten hoe om te gaan met een collega in rouw.

Inclusief
  • Voor iedere deelnemer een handreiking Hoe werkt rouw? (inclusief checklist)
  • boek Helpen bij verlies en verdriet, van Manu Keirse, als naslagwerk

De training Aandacht voor rouw op de werkvloer voor managers, leidinggevenden en hr-professionals kun je volgen om verschillende redenen:

Empathie en ondersteuning bieden

Rouw is een complexe en emotionele ervaring. Deze training kan je helpen om beter te begrijpen hoe werknemers in rouw de werkomgeving zien en wat hun behoeften zijn. Hierdoor weet je hoe je werknemers in rouw kunt ondersteunen en welke acties je kunt nemen om hen te helpen.

Optimalisatie van de werkomgeving:

Het ondersteunen van werknemers in rouw betekent ook het creëren van een veilige, begripvolle en ondersteunende werkomgeving. Deze training kan je inzicht geven in hoe je de werkplek (taken, verantwoordelijkheden, tijden, maar ook fysiek) kunt aanpassen om werknemers die rouwen te ondersteunen.

Verbeterde communicatie:

Onze training over rouw op de werkvloer gaat ook over hoe je open en effectief communiceert met werknemers die rouwen. Een communicatie met een rouwende werknemer kan enorm uitdagend zijn en de training kan je helpen om de juiste woorden en de beste manieren te vinden om met hen in contact te blijven.

Productiviteit:

Het verlies van een werknemer of een familielid kan een enorme emotionele impact hebben op collega's en medewerkers. Wat soms kan leiden tot afwezigheid, verminderde productiviteit, slechte prestaties en zelfs vertrek uit de organisatie. Het ondersteunen van werknemers tijdens de rouwperiode kan helpen om de negatieve gevolgen, zoals onnodig verzuim, te beperken.

Wat weet je na deze training?

  • wat de behoeften zijn van werknemers die rouwen;
  • hoe je hen kunt ondersteunen;
  • hoe je kunt helpen om de werkzaamheden van de werknemer op de lange termijn te optimaliseren;
  • en tegelijkertijd de werknemer te ondersteunen en te helpen hun rouwproces op een gezonde manier door te maken.

Waarom CNV Academie?

CNV Academie traint teams en individuele werknemers op het gebied van zeggenschap, persoonlijke ontwikkeling en de balans werk-privé. Ons aanbod bestaat uit praktische, direct toepasbare en resultaatgerichte workshops, trainingen en advies. Onze trainers zijn ervaren specialisten met focus op jouw situatie. Een training is bij ons dan ook maatwerk. Na afloop kun je direct met de opgedane kennis aan de slag.

Meer weten?

Meer weten over onze trainingen, advies en begeleiding? Stuur een mail naar onze trainingscoördinator Jacqueline van Grevengoed: aanvraagacademie@cnv.nl of bel 030 751 1747.

Gemiddeld langdurig verzuim door rouw: 170 dagen.* Een goede aanpak kan 47 dagen verzuim schelen. En het helpt rouw te dragen.

* Onderzoek ArboNed

Leerpunten uit CNV-onderzoek naar rouw

CNV maakt zich hard voor een werkklimaat waar we eerst en vooral ook mens kunnen zijn. Want je privéleven parkeer je niet buiten de deur om vervolgens als werknemer onbezorgd naar binnen te stappen. Soms gebeuren er dingen in iemands leven die onvermijdelijk ook impact hebben op het functioneren als werknemer.

Dat betekent voor de leidinggevende of hr-medewerker dat je daar ook mee te maken krijgt. Vaak kun je daar goed mee uit de voeten. Maar soms ligt dat lastiger. Vooral wanneer het gaat om zaken als groot verlies en rouw, door het overlijden van een dierbare van je teamlid of collega. Uit onderzoek van CNV blijkt dat er veel behoefte is aan kennis én praktische handvatten hoe om te gaan met een rouwende collega. De belangrijkste leerpunten uit het onderzoek op een rij:

  1. Mensen reageren zeer verschillend op een verlieservaring.
  2. Veel werknemers gaan na een verlies-ervaring te snel weer aan het werk.
    Terugkijkend vinden veel rouwende werknemers (42%) dat ze te snel weer aan het werk zijn gegaan. Met nogal eens als gevolg dat de klap later alsnog kwam en ze voor korte of langere tijd niet in staat waren om te werken.
  3. Werkgevers reageren zeer verschillend op rouwende werknemers.
    Bijna de helft van de werknemers (49%) vindt dat hun werkgever begripvol heeft gereageerd op de situatie. Helaas zijn er ook veel slechte ervaringen. Dit geldt voor meer dan de helft van de rouwende werknemers (51%). Een luisterend oor bieden en geen druk opleggen worden zeer gewaardeerd. Rouw wordt gezien als een privézaak, waarvoor weinig begrip is, of alleen in de eerste week. Dat veroorzaakt veel pijn en vergroot de kans op uitval.
  4. Het ontbreekt in veel bedrijven aan kennis om professioneel te reageren.
    Als mensen wordt gevraagd welke tips zij voor leidinggevenden hebben, valt vooral op dat er behoefte is aan begrip, een luisterend oor en het tonen van betrokkenheid en menselijkheid, ook op de langere termijn. Veel rouwende werknemers verlangen niet meer dan dat. Vaak wordt genoemd: geef managers een cursus over rouw.
  5. Begripvolle collega’s zijn van grote waarde.
    Rouwende werknemers hebben vaak ook steun ervaren van collega’s. Een grote meerderheid (61%) geeft aan dat ze altijd op begrip konden rekenen van collega’s. Anderen geven juist aan dat collega’s gaandeweg minder begrip toonden (28%) of zelfs weinig tot geen begrip toonden (10%). Uit de reacties blijkt dat – naast de houding van de werkgever – ook het (gebrek aan) meeleven van collega’s van grote invloed is op het rouwproces.