- We kijken tijdens het ochtendprogramma naar de achterban van CNV. Wie is de achterban en uit welke typen bestaat je achterban. Wat betekent dat voor jou in de praktijk?
- De vervolgvraag is: hoe kom je erachter wat de ideeën en meningen zijn van je achterban? Hoe breng je meningen, ideeën en vragen goed en helder over aan bestuurders. En andersom, hoe breng je standpunten, campagnes en vragen van CNV onder de aandacht van je achterban.
- Bij communiceren komt veel kijken; hoe reageer je als een collega op de werkvloer een heel andere mening heeft over het bondsbeleid dan jij? En hoe en naar wie reageer je als je het daar zelf ook niet mee eens bent? Waarin verschilt jouw rol als actief lid in je communicatie naar collega’s en naar de werkorganisatie van een gewoon vakbondslid? Wat is wel jouw taak en wat niet?
- Na de lunch volgt een vooral praktisch deel; welke communicatiekanalen gebruikt CNV naar leden en vrijwilligers. Welk kanaal is voor welke boodschap geschikt, wat past wel en wat past niet, welke toon gebruiken we? Van welke mogelijkheden maak jij als vrijwilliger gebruik en hoe kan de werkorganisatie je daarbij ondersteunen? Je krijgt ook een aantal tips, trucs en richtlijnen bij het schrijven voor social media, intranet en nieuwsbrieven.
De training wordt gegeven door Kees de Vos, voorlichter bij CNV, en door Miriam de Rooij, redacteur op de communicatie-afdeling van CNV. Samen met Johan Slok die werkzaam is in de vereniging bij CNV en betrokken is bij het project Meer Kader.
Resultaat
Na deze training kun jij:
- Verschillende types leden onderscheiden
- Bepalen wie jouw achterban is
- Onderscheid maken tussen jouw eigen mening en die van leden en daarmee omgaan
En weet jij:
- Hoe je kunt omgaan met kritiek van leden op de vakbond
- Hoe CNV communiceert met leden
- Waar jij binnen CNV moet zijn als jij ondersteuning wilt
- Hoe jij op papier professioneel communiceert jouw achterban