Twee mensen in gesprek met elkaar

Bedrijfscontactpersoon

Vrijwilliger worden bij CNV

Als bedrijfscontactpersoon ben jij het eerste aanspreekpunt voor je collega’s op de werkvloer en voor de CNV-vakbondsbestuurder.

Wat doet een bedrijfscontactpersoon?

Als bedrijfscontactpersoon ben jij het zichtbare en herkenbare CNV aanspreekpunt binnen jouw bedrijf. Hebben jouw collega’s eenvoudige vragen over het werk? Dan beantwoord jij die namens CNV. Uiteraard kun je ook altijd doorverwijzen naar CNV als jij het antwoord niet weet. Je onderhoudt contacten met CNV-leden en met de CNV vakbondsbestuurder. Merk je veranderingen binnen jouw bedrijf, krijg je veel dezelfde klachten te horen of komt er een mogelijke reorganisatie? Dan laat je dit direct weten aan de vakbondsbestuurder. Je kunt namens CNV in een werkgroep of bedrijfscommissie deelnemen.

Wat heb jij eraan?

Een bedrijfscontactpersoon is belangrijk voor jouw collega’s en voor CNV. Jouw collega’s kunnen makkelijk hun vragen en zorgen over hun werk kwijt. Voor CNV maak je de vakbond zichtbaar en ben je de oren en ogen binnen het bedrijf. Met jouw input weet CNV wat er speelt en leeft.

Wat je ervoor terugkrijgt?

  • Je draagt actief bij aan de arbeidsomstandigheden binnen jouw bedrijf.
  • Je bent van betekenis voor een ander en maakt onderdeel van de vereniging CNV. Jij werkt actief mee aan een rechtvaardiger samenleving.
  • Je ontwikkelt jezelf op persoonlijk vlak met nieuwe vaardigheden.
  • Je kunt gratis deelnemen aan de trainingen van CNV kaderacademie. Zo doe je meer kennis op over bijvoorbeeld arbeidsrecht en pensioen.
  • Je krijgt vanuit CNV begeleiding, ondersteuning en advies.
  • Je krijgt waardering vanuit jouw collega’s, zeker van diegenen die jij hebt geholpen.

Hoe ziet de rol eruit in de praktijk?

Bedrijfscontactpersonen zijn de schakel tussen collega’s op de werkvloer en CNV. Dit betekent dat je:

  • (On)gewenste ontwikkelingen in jouw bedrijf signaleert en bespreekt met de CNV vakbondsbestuurder.
  • Relevantie informatie vanuit CNV deelt met jouw collega’s.
  • Contact onderhoudt met jouw collega’s en eenvoudige vragen over werk beantwoordt.
  • Doorverwijst naar CNV als je de vragen zelf niet kunt beantwoorden.
  • CNV zichtbaar maakt op de werkvloer; aan iedereen die het wil horen vertel jij dat jij bedrijfscontactpersoon bent en hoe jij hen kunt helpen.
  • Met jouw expertise en kennis deelneemt aan bedrijfscommissies en werkgroepen namens CNV (indien mogelijk).

Wat we vragen van een bedrijfscontactpersoon

De bedrijfscontactpersoon in het eerste aanspreekpunt voor collega’s op de werkvloer en voor de CNV vakbondsbestuurder. Om deze rol goed uit te kunnen oefenen, vragen wij van jou:

  • Een luisterend oor voor jouw collega’s, zonder te oordelen Je vraagt op het juiste moment door om er zeker van te zijn dat je de vraag goed begrijpt.
  • Een antwoord op de vragen die jouw collega’s over hun werk hebben. Daarbij weet jij wat jij wel kunt beantwoorden en waar je toch echt door moet verwijzen naar de professionals bij CNV.
  • Kennis van de arbeidsvoorwaarden binnen jouw bedrijf.
  • Een stukje lef. Want dat heb je wel nodig om je jezelf en CNV zichtbaar te maken op de werkvloer.
  • Je te verdiepen in het reilen en zeilen binnen jouw bedrijf. Zo weet je wanneer er collectieve zaken spelen waar de CNV vakbondsbestuurder vanaf moet weten.
  • Je kennis uit te breiden over zaken waar bedrijfscommissies of werkgroepen voor in het leven worden geroepen. Zo kun jij namens CNV goede input leveren.
  • Kennis te nemen van de visie en missie van CNV en dat als uitgangspunt gebruiken bij de werkzaamheden als bedrijfscontactpersoon.
  • In ieder geval de volgende trainingen van de CNV kaderacademie te volgen:
    • Introductie van de bond
    • Ambassadeur van de bond
    • Communiceren met je achterban
    • Maak jezelf zichtbaar
    • Cao, arbeidsrecht en sociale zekerheid