Man en vrouw in gesprek

CNV Vertrouwenspersoon

Vrijwilliger worden bij CNV

Wat doet een vertrouwenspersoon?

De rol van een vertrouwenspersoon is heel belangrijk voor CNV en de leden. Als je langdurig ziek bent, komt vaak veel regelwerk op je af. Als vertrouwenspersoon ben jij de rots in de branding in deze bewogen tijd. Je hebt een luisterend oor, geeft informatie en advies over het ziekteproces, helpt bij het invullen van formulieren en begeleid leden die opgeroepen worden door het UWV voor een (her)keuring of (her)beoordeling in het kader van de WAO en WIA. Een vertrouwenspersoon geeft geen juridisch advies. Wanneer er een juridische vraag/situatie wordt gesignaleerd dan verwijs je door naar CNV zodat het lid de juiste ondersteuning krijgt. Vertrouwenspersonen ondersteunen daarnaast ook leden bij het WMO-gesprek met de gemeente.

Wat heb jij eraan?

Vertrouwenspersonen maken het verschil voor leden die ziek zijn. Wat je ervoor terugkrijgt?

• Je bent van betekenis voor een ander en maakt onderdeel van de vereniging CNV. Jij werkt actief mee aan een rechtvaardiger samenleving.
  • Het staat goed op je CV voor je verdere loopbaan.
  • Je ontwikkelt jezelf met nieuwe vaardigheden.
  • Je doet nieuwe contacten op.
  • Je kunt gratis deelnemen aan de trainingen van CNV kaderacademie.
  • Je krijgt vanuit CNV begeleiding, ondersteuning en advies.
  • Je reis- en onkosten worden vergoed.

Hoe ziet de rol eruit in de praktijk?

Je volgt eerst een inwerktraject, een soort stage. Je wordt gekoppeld aan een ervaren vertrouwenspersoon (trajectbegeleider). Aan de hand van de praktijk leer je onder begeleiding de theorie toe te passen. Een benoeming tot CNV Vertrouwenspersoon is voor 2 jaar, met mogelijkheid tot verlenging.

Wanneer een lid aangeeft begeleiding nodig te hebben, dan wordt er een intake gedaan door de afdeling verenigingsondersteuning. Vervolgens wordt het lid aan een vertrouwenspersoon gekoppeld. Hierbij wordt rekening gehouden met de werkbelasting, geografische bereikbaarheid en ervaring van de vertrouwenspersonen. Je wordt altijd gevraagd of je in de gelegenheid bent om het lid te begeleiden.

De vertrouwenspersoon neemt zo snel mogelijk telefonisch contact op met lid. Jullie bepalen onderling op welke manier het contact in eerste instantie zal verlopen (telefonisch, online of persoonlijk).

Tijdens de afspraak inventariseert de vertrouwenspersoon de vraag van het lid, de vraag achter de vraag. Je luistert, geeft informatie en zorgt voor duidelijkheid en overzicht. Vervolgens maken jullie afspraken gemaakt over het vervolg van het traject. Dit kan bijvoorbeeld zijn:

• Verdere informatie/advies
  • Hulp bij invullen formulieren
  • Begeleiding naar het UWV
  • Verwijzing naar CNV voor juridische ondersteuning

Tijdens het traject hou je een rapportage bij. Deze wordt na afsluiting van het traject doorgestuurd naar de afdeling verenigingsondersteuning. Dit gaat in het dossier van het lid en wordt gebruikt om trends/verschuivingen in de dienstverlening te monitoren.

Wat we vragen van een vertrouwenspersoon

De vertrouwenspersoon is onmisbaar voor arbeidsongeschikte leden die door de bomen het bos niet meer zien én een luisterend oor nodig hebben. Om deze rol goed uit te kunnen oefenen, vragen wij van jou:

• Meedoen met een beginstage, waarin je onder begeleiding van een ervaren vertrouwenspersoon leert wat deze functie inhoudt.
  • Mensenkennis, zodat je in de gaten hebt wat de mensen nodig hebben en om de vraag achter de vraag te herkennen.
  • Je openstellen om te leren: durft hulp te vragen en feedback te ontvangen.
  • Iemand gerust kunnen stellen met feiten en eerlijkheid.
  • De mogelijkheid om overzicht te houden en iemand handvatten te bieden om tijdens het ziekteverlof grip te houden op de situatie.
  • Gastvrijheid, je bent een visitekaartje voor CNV.
  • Aanwezigheid bij de landelijke dagen voor vertrouwenspersonen (2 per jaar)
  • Zoveel mogelijk online aanwezigheid tijdens intervisies.

Interesse in dit waardevolle vrijwilligerswerk voor CNV?

Meld je aan, dan nemen we contact met je op.

Telefoonnummer
E-mailadres