Lid cliëntenraad SVB

Vrijwilliger worden bij CNV

De cliëntenraad van de SVB denkt gevraagd en ongevraagd mee én geeft advies. Als lid van de cliëntenraad SVB kijk jij met een helikopterview naar de dienstverlening van de SVB. Jij bent in deze rol een belangrijke schakel tussen CNV, de Sociale Verzekeringsbank en de uitkeringsgerechtigden.

Wat doet een lid van de cliëntenraad SVB?

De SVB is de uitvoerder van volksverzekeringen in Nederland, zoals: de kinderbijslag, AOW-pensioen, nabestaandenuitkering (Anw) en het persoonsgebonden budget (pgb). Als CNV vertegenwoordiger ben je lid van de cliëntenraad. Je helpt mee om de dienstverlening van de SVB beter te maken. Je brengt het belang van iedereen die met de SVB te maken heeft en de zaken waar zij tegenaan lopen, naar voren tijdens de vergaderingen. Je denkt en praat mee over hoe de SVB haar taken uitvoert. Met als doel ervoor te zorgen dat het belang van de klant meegenomen wordt bij het uitvoeren van het takenpakket van de SVB.

Wat heb jij eraan?

Als CNV vertegenwoordiger bij de SVB draag je direct bij aan een betere samenleving. Je spreekt met de mensen die je vertegenwoordigt en haalt hun verhalen en ervaringen op. Deze informatie neem je mee naar aan de vergadertafel. Je krijgt uiteraard begeleiding in de vorm van ondersteuning van de experts van CNV. Wat je ervoor terugkrijgt?

• Je doet nieuwe contacten op, met leden en in netwerkbijeenkomsten.
  • Het staat goed op je cv.
  • Je kunt gratis deelnemen aan de trainingen van CNV kaderacademie.
  • Je reis- en onkosten worden vergoed.

Hoe ziet de rol eruit in de praktijk?

De cliëntenraad denkt gevraagd en ongevraagd mee én geeft advies. Met een helikopterview kijk jij naar de dienstverlening van de SVB. Wanneer je een onwenselijke situatie signaleert, neem je zelf het initiatief voor een agendaverzoek. Je krijgt leeswerk ter voorbereiding op vergaderingen toegestuurd, en woont deze vergaderingen (digitaal) bij. Daarnaast kan je onderdeel zijn van een commissie, waarin je meedenkt over een specifiek onderwerp die klanten van de SVB aangaat. Je bent ongeveer twee dagdelen per week bezig met dit vrijwilligerswerk. Je belangrijkste taak is namens alle klanten van SVB zorgen dat de dienstverlening erop vooruitgaat.

Wat we vragen van een lid van de cliëntenraad SVB

Je bent een belangrijke schakel tussen CNV, de Sociale Verzekeringsbank en de uitkeringsgerechtigden. Daarom vragen wij van jou:

• Een proactieve houding.
  • Een teamspelersmentaliteit, je kan goed vergaderen.
  • Dat je jezelf goed kan verwoorden, over je eigen ervaringen en die van anderen.
  • Maatschappelijke betrokkenheid, je staat open voor andersdenkenden.
  • Een oplossingsgerichte blik.
  • Een getraind luisterend oor en weten wanneer je van jezelf moet laten horen.