Groepje mensen met elkaar in gesprek

Lid cliëntenraad UWV

Vrijwilliger worden bij CNV

Als lid van de cliëntenraad van het UWV ben jij een belangrijke schakel tussen CNV, UWV en de uitkeringsgerechtigden. De cliëntenraad denkt gevraagd en ongevraagd mee én geeft advies. Met een helikopterview kijk jij naar de dienstverlening van het UWV.

Wat doet een lid van de cliëntenraad van het UWV?

UWV ondersteunt mensen om werk te houden of te krijgen. Als dat niet lukt, krijgen ze een uitkering. Als lid van een van de cliëntenraden van het UWV help jij om de dienstverlening van UWV beter te maken. Je bent de vertegenwoordiger van iedereen die als klant met het UWV te maken heeft. Je brengt het belang van iedereen die een uitkering ontvangt via het UWV en de zaken waar zij tegenaan lopen, naar voren tijdens de vergaderingen. Je denkt en praat mee over hoe UWV haar taken uitvoert. Met als doel ervoor te zorgen dat het belang van de klant meegenomen wordt bij het uitvoeren van het takenpakket van het UWV.

Wat heb jij eraan?

Als CNV vertegenwoordiger draag je direct bij aan een betere samenleving. Je spreekt met de mensen die je vertegenwoordigt en haalt hun verhalen en ervaringen op. Deze informatie neem je mee naar aan de vergadertafel. Je krijgt uiteraard begeleiding in de vorm van ondersteuning van de experts van CNV.

Wat je ervoor terugkrijgt?

  • Je doet nieuwe contacten op, met leden en in netwerkbijeenkomsten.
  • Het staat goed op je cv.
  • Je kunt gratis deelnemen aan de trainingen van CNV kaderacademie.
  • Je reis- en onkosten worden vergoed.

Hoe ziet de rol eruit in de praktijk?

De cliëntenraad denkt gevraagd en ongevraagd mee én geeft advies. Met een helikopterview kijk jij naar de dienstverlening van het UWV. Wanneer je een onwenselijke situatie signaleert, neem je zelf het initiatief voor een agendaverzoek. Je krijgt leeswerk ter voorbereiding op vergaderingen toegestuurd, en woont deze vergaderingen (digitaal) bij. Daarnaast kan je onderdeel zijn van een commissie, waarin je meedenkt over een specifiek onderwerp die klanten van het UWV aangaat. Tijdens de vergaderingen zijn er regelmatig deskundigen aanwezig voor hoor- en wederhoor. Je bent ongeveer twee dagdelen per week bezig met dit vrijwilligerswerk. Je belangrijkste taak is uiteindelijk namens alle klanten van UWV zorgen dat de dienstverlening erop vooruitgaat.

Wat we vragen van een lid van de cliëntenraad van het UWV

Je bent een belangrijke schakel tussen CNV, UWV en de uitkeringsgerechtigden. Daarom vragen wij van jou:

  • Een proactieve houding.
  • Een teamspelersmentaliteit, je kan goed vergaderen.
  • Dat je jezelf goed kan verwoorden, over je eigen ervaringen en die van anderen.
  • Maatschappelijke betrokkenheid, je staat open voor andersdenkenden.
  • Een oplossingsgerichte blik.
  • Een getraind luisterend oor en weten wanneer je van jezelf moet laten horen.
  • Let op: UWV stelt als eis dat je een klant moet zijn van het UWV of ingeschreven staat als werkzoekende.