Lid bedrijfsledengroep

Vrijwilliger worden bij CNV

Als lid van een ledengroep ben jij het eerste aanspreekpunt voor je collega’s op de werkvloer en voor de CNV-vakbondsbestuurder.

Wat doet een lid van een bedrijfsledengroep?

In veel bedrijven en sectoren waarvoor CNV cao’s afsluit, zijn meerdere vakbondsleden actief voor CNV. Samen vormen deze leden een ledengroep. Als lid van deze ledengroep ben jij een zichtbaar en herkenbaar CNV-aanspreekpunt binnen de organisatie voor jouw collega’s. Hebben jouw collega’s eenvoudige vragen over het werk? Dan beantwoord jij die. Je kunt ook altijd doorverwijzen naar CNV als jij het antwoord niet weet. Als ledengroep onderhoud je contact met CNV-leden en met de vakbondsbestuurder. Een paar keer per jaar vergaderen jullie met de vakbondsbestuurder over zaken die spelen binnen jullie organisatie, bedrijf en/of sector. Bijvoorbeeld als er een reorganisatie aankomt, of als er dingen niet goed gaan.

Om goede input te geven, stellen jullie vragen aan de andere collega’s. Zo weet je wat er speelt en welke wensen er zijn op het gebied van werk en inkomen. De ledengroep legt vervolgens verbetervoorstellen voor aan de vakbondsbestuurder. Merk je veranderingen binnen jouw organisatie, of hoor je over mogelijke problemen? Dan laat je dit de vakbondsbestuurder direct weten. Je kunt namens CNV in een werkgroep of commissie deelnemen. Heeft jouw organisatie geen eigen cao-commissie? Dan levert de ledengroep ook input voor de nieuw af te sluiten cao en geeft feedback op de cao-voorstellen.

Als lid van een ledengroep heb je ook de taak om meer collega’s lid te maken van CNV en hen enthousiast te maken om zich in te zetten voor de vakbond. Of je vraagt collega’s of zij zich namens CNV verkiesbaar stellen in de medezeggenschapsraad van jouw organisatie. Samen met de andere leden van de ledengroep maak je hiervoor een plan van aanpak. Je staat er dus niet alleen voor.

Wat heb jij eraan?

Een lid van een bedrijfsledengroep is belangrijk voor collega’s en voor CNV. Jouw collega’s kunnen makkelijk hun vragen en zorgen over hun werk kwijt. Voor CNV maak je de vakbond zichtbaar en ben je de oren en ogen binnen jouw organisatie. Met jouw input weet CNV wat er speelt en leeft.

Wat je ervoor terugkrijgt?

• Je draagt actief bij aan de arbeidsomstandigheden binnen jouw bedrijf en/of sector.
  • Je bent van betekenis voor een ander en maakt onderdeel van de vereniging CNV. Jij werkt actief mee aan een rechtvaardiger samenleving.
  • Je bent onderdeel van een groep en trekt samen op.
  • Je ontwikkelt jezelf met nieuwe vaardigheden.
  • Je kunt gratis deelnemen aan de trainingen van CNV kaderacademie. Zo doe je meer kennis op over bijvoorbeeld arbeidsrecht en pensioen.
  • Je krijgt vanuit CNV begeleiding, ondersteuning en advies.
  • Je krijgt waardering vanuit jouw collega’s, zeker van diegenen die jij hebt geholpen.

Hoe ziet de rol eruit in de praktijk?

De bedrijfsledengroep is de schakel tussen collega’s op de werkvloer en CNV. Dit betekent dat je:

• Samen (on)gewenste ontwikkelingen in je organisatie en/of sector signaleert en bespreekt met de vakbondsbestuurder.
  • Relevantie informatie vanuit CNV deelt met jouw collega’s.
  • Contact onderhoudt met jouw collega’s en eenvoudige vragen over werk beantwoordt.
  • Doorverwijst naar CNV als je de vragen zelf niet kunt beantwoorden.
  • CNV zichtbaar maakt op de werkvloer; aan iedereen die het wil horen vertel jij dat jij lid van de ledengroep bent en hoe jij hen kunt helpen.
  • Met jouw expertise en kennis deelneemt aan commissies en werkgroepen namens CNV (indien mogelijk).
  • Met de ledengroep een plan maakt om leden te werven binnen jullie organisatie.
  • Collega’s enthousiast maakt om zich namens CNV verkiesbaar te stellen voor de or, of zich anders in te zetten voor CNV.
  • Als er geen cao-commissie is, input levert voor de nieuw af te sluiten cao en feedback geeft op de cao voorstellen.

Wat we vragen van een bedrijfsledengroepslid

De leden van een ledengroep zijn het eerste aanspreekpunt voor collega’s op de werkvloer en voor de CNV vakbondsbestuurder. Om deze rol goed uit te kunnen oefenen, vragen wij van jou:

• Een luisterend oor voor jouw collega’s, zonder te oordelen.
  • Een antwoord op de vragen die jouw collega’s over hun werk hebben. Je weet wat jij kunt beantwoorden en ook wanneer je door moet verwijzen naar de professionals van CNV.
  • Kennis van de arbeidsvoorwaarden binnen jouw organisatie, bedrijf en/of sector.
  • Een stukje lef. Want dat heb je wel nodig om jezelf en CNV zichtbaar te maken op de werkvloer.
  • Je te verdiepen in het reilen en zeilen binnen jouw organisatie, bedrijf en/of sector. Zo weet je wanneer er collectieve zaken spelen waar de vakbondsbestuurder vanaf moet weten.
  • Je kennis uit te breiden over zaken waar commissies of werkgroepen voor in het leven worden geroepen. Zo kun jij namens CNV goede input leveren.
  • Een goede samenwerking bij het maken en uitvoeren van plannen.
  • Je mond open te doen tijdens vergaderingen en uitvoeringstaken op je te nemen als dit nodig is.
  • Kennis te nemen van de visie en missie van CNV en dat als uitgangspunt gebruiken bij de werkzaamheden als ledengroepslid.
  • In ieder geval de volgende trainingen van de CNV kaderacademie te volgen:
    • Introductie van de bond
    • Ambassadeur van de bond
    • Communiceren met je achterban
    • Maak jezelf zichtbaar
    • Cao, arbeidsrecht en sociale zekerheid