De Munstergeleense ambulante zorgverlener was al OR-vicevoorzitter. Sinds oktober is Tangelder ook het interne aanspreekpunt voor CNV-leden voor vakbond gerelateerde zaken. ‘Ik zoek bijvoorbeeld uit of iets strookt met de regelgeving. Een collega kreeg vorig jaar te weinig roosteruren, maar kreeg volledig uitbetaald. De werkgever stelde dat ze de niet gewerkte uren onbetaald moest inhalen in 2024. Volgens de cao en een check bij het CNV-hoofdkantoor blijkt echter de werkgever verantwoordelijk als een werknemer te weinig uren krijgt maar aangeeft meer ingeroosterd te willen worden. Ik zat bij het gesprek met de manager. Want als een vakbondsgenoot zo’n overleg spannend vindt, mag ze mij erbij vragen.’
Ook organisatiebelangen
‘Het scheelt dat managers me al kennen vanuit mijn OR-rol en weten dat ik integer ben en ook het belang van de organisatie meeweeg. Zelfs als een kwestie uitmondt in het voordeel van de werknemer, dan nóg is het een organisatievoordeel, want wij maken samen die organisatie. Vaak is het gewoon nakijken wat er op papier is vastgelegd, maar conflicten mogen er zijn; daar wordt het organisatiebeleid alleen maar beter van.’
Kruimeldingen
Tangelder weet dat het op consulentniveau vaak om ‘kruimeldingen’ gaat. Maar daar is de vakbond óók voor. Iets kleins kan voor een individuele medewerker behoud van werkplezier inhouden. ‘Vaak kan ik een collega doorverwijzen, naar de HR-medewerker, vertrouwenspersoon of klachtencommissie. Of we kunnen samenspreken met de manager. Voor vragen over regelgeving heb ik een direct lijntje met de vakbondsjuristen. Ik kan sowieso altijd bij de bond checken of wat ik doe klopt. Die back up vind ik echt goed.’
Brugfunctie
‘Vroeger wist ik weinig over de rol van een vakbond, net als veel collega’s nu. Door mijn consulentenrol begrijp ik inmiddels beter wat zich afspeelt in overleggen boven onze hoofden. Leuk om dan als consulent een brug te slaan. Zo kan ik ook CNV-bestuurders informeren wat er speelt in hun branche. Bijvoorbeeld bespreken hoe sommige sectorbrede cao-afspraken een wassen neus zijn of gewoon niet werken in onze zorgpraktijk. Ook ideeën om de cao aan te scherpen kan ik opperen. Ik vind die doorgeeffunctie erg belangrijk, want geloof me: het is niet altijd even leuk om te werken in de zorg. Dat ligt zeker niet aan de cliënten, maar aan de randvoorwaarden.’