Wat doet een vertegenwoordiger LCR?
Je vertegenwoordigt mensen die een uitkering, pensioen of (financiële) ondersteuning krijgen van de overheid. De LCR bundelt de signalen van burgers, brengt burgertoetsen uit en overlegt met het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, UWV, SVB en VNG. Daarnaast kijkt de LCR door de bril van de burgers naar nieuwe wetten en regels of laten ze weten welke wetten en regels echt moeten veranderen. De LCR wil de stem van de burgers laten horen, met als doel de situatie in de samenleving te verbeteren.
Wat heb jij eraan?
Als CNV vertegenwoordiger bij de LCR draag je direct bij aan een betere samenleving. Je spreekt met de mensen die je vertegenwoordigt en haalt hun verhalen en ervaringen op. Deze informatie neem je mee naar aan de vergadertafel. Je krijgt uiteraard begeleiding in de vorm van ondersteuning van de experts van CNV. Wat je ervoor terugkrijgt?
- Je doet nieuwe contacten op, met leden en in netwerkbijeenkomsten.
- Het staat goed op je cv.
- Je kunt gratis deelnemen aan de trainingen van CNV kaderacademie.
- Je reis- en onkosten worden vergoed.
Hoe ziet de rol eruit in de praktijk?
Met het takenpakket ben je ongeveer twee dagdelen per week bezig. Je leest stukken ter voorbereiding op vergaderingen en woont deze (digitaal) bij. Daarnaast kun je onderdeel uitmaken van een werkgroep waarin je over een specifiek onderwerp meedenkt. Je belangrijkste taak is de leden een stem geven.
Wat we vragen van een vertegenwoordiger LCR
Je bent een belangrijke schakel tussen CNV, de Landelijke cliëntenraad en de uitkeringsgerechtigden. Daarom vragen wij van jou:
- Een proactieve houding.
- Een teamspelersmentaliteit, je kan goed vergaderen.
- Dat je jezelf goed kan verwoorden, over je eigen ervaringen en die van anderen.
- Maatschappelijke betrokkenheid, je staat open voor andersdenkenden.
- Een oplossingsgerichte blik.
- Een getraind luisterend oor en weten wanneer je van jezelf moet laten horen.