Senioren in de banken van een theater

Vrijwilliger ledenactiviteiten

Vrijwilliger worden bij CNV

Als vrijwilliger ledenactiviteiten ben jij onmisbaar bij het aanbieden van activiteiten, bijeenkomsten of acties door CNV.

Wat doet een vrijwilliger ledenactiviteiten?

Als vrijwilliger voor ledenactiviteiten heb jij een rol bij het bedenken en uitvoeren van activiteiten en bijeenkomsten voor leden. Dit doe je met andere vrijwilligers, in samenspraak met iemand van de CNV-werkorganisatie. Ook ondersteun je activiteiten die vanuit CNV georganiseerd worden. Denk aan als gastheer of gastvrouw zijn bij een workshop, ondersteunen bij een actie of staking, het organiseren van een (online) themabijeenkomst of het organiseren van een gezellige ledenavond met andere CNV-leden.

Wat heb jij eraan?

Door jouw inzet kan CNV meer betekenen voor haar leden. Bijvoorbeeld voorspecifieke doelgroepen zoals jongeren, zzp’ers of ouderen. Jij brengt ideeën aan waarvan jij denkt dat leden er behoefte aan hebben. Vervolgens help je zelf bij het uitvoeren van de plannen.

Wat je ervoor terugkrijgt?

• Je bent van betekenis voor een ander en maakt onderdeel van de vereniging CNV. Jij werkt actief mee aan een rechtvaardiger samenleving.
  • Je ontwikkelt jezelf op persoonlijk vlak met nieuwe vaardigheden.
  • Je kunt gratis deelnemen aan de trainingen van CNV kaderacademie. Zo doe je meer kennis op over bijvoorbeeld arbeidsrecht en evenementen organiseren.
  • Je krijgt vanuit CNV begeleiding, ondersteuning en advies.
  • Je ontmoet nieuwe mensen die net als jij graag iets willen doen voor CNV.
  • Je maakt andere CNV-leden blij

Hoe ziet de rol eruit in de praktijk?

Activiteitenvrijwilligers helpen mee om activiteiten te organiseren voor CNV-leden. Je denkt mee over voorstellen vanuit CNV, en hebt de mogelijkheid zelf ideeën te bedenken voor doelgroepen waar je mogelijkheden voor ziet.

Dit betekent dat je:

• CNV helpt bij het organiseren van activiteiten. Bijvoorbeeld locaties zoeken, gastsprekers regelen of leden verwelkomen.
  • Bij acties of stakingen helpt bij het registreren van stakers of het uitdelen van promotiematerialen.
  • Tijd maakt voor de activiteit. Bij stakingen kan dit vroeg op de dag zijn, bij een ledenavond kan dit ’s avonds zijn en voor workshops bijvoorbeeld een hele dag.
  • Ideeën deelt en eventueel helpt bij de uitvoering ervan, samen met andere vrijwilligers.
  • Bij vergaderingen (online of fysiek) aanwezig bent die om activiteiten en evenementen gaan waar jij bij betrokken bent.
  • Graag onder de mensen bent en oog hebt voor de leden. Hebben zij een vraag waar jij geen antwoord op hebt, dan zorg je dat na afloop het lid via CNV antwoord krijgt.
  • Na afloop terugblikt met de andere activiteitenvrijwilligers en verbeterpunten bespreekt. Je geeft een terugkoppeling aan jouw CNV contactpersoon.

Wat we vragen van een vrijwilliger ledenactiviteiten

De vrijwilliger ledenactiviteiten is onmisbaar bij het aanbieden van activiteiten, bijeenkomsten of actievoeren door CNV. Om deze rol goed uit te kunnen oefenen, vragen wij van jou:

• Enthousiasme bij je werkzaamheden.
  • Een creatieve blik en het uitspreken van je ideeën.
  • Een luisterend oor voor de leden die aanwezig zijn. Je luistert zonder te oordelen. Eventuele vragen speel jij door naar jouw CNV contactpersoon.
  • Een stukje lef.
  • Gastvrijheid, je bent tenslotte een visitekaartje van CNV.
  • Een goede samenwerking met anderen.
  • Kennis te nemen van de visie en missie van CNV en dat als uitgangspunt te nemen bij jouw werkzaamheden.
  • Het volgen van in ieder geval deze trainingen van de kaderacademie:
    • Introductie van de bond
    • Ambassadeur van de bond