Man achter het stuur in een auto

Werkplekbezoeker en routerijder

Vrijwilliger worden bij CNV

Als werkplekbezoeker en routerijder ben jij het visitekaartje van CNV en houd jij je ogen en oren open om ter plekke leden te werven en de werksituatie in te schatten. Je maakt CNV zichtbaar voor leden en niet-leden en signaleert misstanden op de werkvloer.

Wat doet een werkplekbezoeker en routerijder?

In tweetallen bezoeken jullie werkplekken, voornamelijk bouwplaatsen. De ene keer ga je gericht naar een bedrijf om daar met werknemers in gesprek te gaan en informatie over CNV uit te delen. De andere keer ga je een route rijden langs bouwplaatsen. Ook dan ga je in gesprek over wat het lidmaatschap van CNV inhoudt en zet je in op het inschrijven van nieuwe leden. Je kijkt ook altijd even rond of je misstanden of gevaarlijke situaties ziet op de bouwplaats. Deze meld je bij jouw CNV contactpersoon.

Wat heb jij eraan?

Een werkplekbezoeker en routerijder is een belangrijke rol voor CNV. Jij bereikt leden en niet-leden bij bedrijven en maakt CNV zichtbaar. Je komt langs op onverwachte momenten om zo een goed beeld van eventuele misstanden te krijgen waar CNV mee aan de slag kan.

Wat je ervoor terugkrijgt?

• Je bent van betekenis voor een ander en maakt onderdeel van de vereniging CNV. Jij werkt actief mee aan een rechtvaardiger samenleving.
  • Je ontwikkelt jezelf op persoonlijk vlak met nieuwe vaardigheden.
  • Je ontmoet nieuwe mensen die net als jij graag iets willen doen voor CNV
  • Je kunt gratis deelnemen aan de trainingen van CNV kaderacademie. Zo doe je meer kennis op over bijvoorbeeld arbeidsrecht en communiceren met leden.
  • Je krijgt vanuit CNV begeleiding, ondersteuning en advies.

Hoe ziet de rol eruit in de praktijk?

Werkplekbezoekers en routerijders maken CNV zichtbaar voor leden en niet-leden en signaleren misstanden op de werkvloer. Dit betekent dat je:

• In je eigen auto langs diverse bouwplaatsen en bedrijven gaat. Je maakt hiervoor in overleg jouw CNV contactpersoon een dagroute.
  • Een registratie bijhoudt van de route die je hebt gereden, wat je bent tegengekomen bij de bedrijven en waarover je in gesprek bent gegaan met werknemers.
  • Nieuwsgierig bent naar de ontwikkelingen op cao-gebied en je verdiept in de informatie die die je gaat uitdelen.
  • Makkelijk in gesprek gaat met mensen. Je probeert altijd nieuwe leden te werven.
  • Tijd maakt om naar de kennisbijeenkomsten te gaan die jouw CNV contactpersoon minimaal 1x per jaar organiseert voor de werkplekbezoekers en routerijders.
  • Altijd op de bouwplaatsen en in bedrijven rondkijkt of er onveilige werksituaties zijn of andere misstanden zijn. Als je dit ziet, neem je contact op met jouw CNV contactpersoon.
  • Tijd vrijmaakt voor overleggen voor het inplannen van routes. Vergaderen kan fysiek of online.
  • Benodigde kennis up-to-date is.
  • Graag onder de mensen bent en je oog hebt voor de leden. Hebben zij een vraag waar jij geen antwoord op hebt, dan zorg je ervoor dat na afloop van de activiteit het lid via CNV toch het antwoord krijgt.

Wat we vragen van een werkplekbezoeker en routerijder

Werkplekbezoekers en routerijders zijn het visitekaartje van CNV en houden ogen en oren open om ter plekke leden te werven en de werksituatie in te schatten. Om deze rol goed uit te kunnen oefenen, vragen wij van jou:

• Enthousiasme, dat straal je uit tijdens je werkzaamheden
  • Kennis van de arbeidsvoorwaarden binnen van de bedrijfstak waar je op bezoek gaat.
  • Een luisterend oor, zonder te oordelen Je vraagt op het juiste moment door om er zeker van te zijn dat je de vraag goed begrijpt.
  • Een stukje lef. Jij stapt zo een bouwplaats op en durft niet-leden te overtuigen van het belang van een lidmaatschap.
  • Gepast rijgedrag op de weg.
  • Sociale vaardigheden: je werkt graag met anderen.
  • Kennis te nemen van de visie en missie van CNV en dat als uitgangspunt gebruiken bij de werkzaamheden als vrijwilliger.
  • In ieder geval de volgende trainingen van de CNV kaderacademie te volgen:
    • Introductie van de bond
    • Ambassadeur van de bond
    • Communiceren met je achterban
    • Maak jezelf zichtbaar
    • Cao, arbeidsrecht en sociale zekerheid