Onderhandelingen cao Bouw en Infra opgeschort

Cao-commissie steunt besluit volledig en hekelt opstelling werkgevers! Op vrijdag 6 december 2024 heeft de vijfde onderhandelingsronde over een nieuwe cao Bouw en Infra plaatsgevonden. Tijdens die onderhandelingen bleek dat werkgevers geen enkele beweging maakten op de voor ons belangrijke thema’s en hebben we de onderhandelingen opgeschort. De cao-commissie van het CNV, bijeen op 12 december 2024 (werkenden onder de cao) is het volstrekt eens met het besluit van de onderhandelingsdelegatie. De opstelling van werkgevers is volgens de Commissie onaanvaardbaar. De onderhandelingsdelegatie moet passende acties gaan organiseren om het ongenoegen kenbaar te maken en onze inzet kracht bij te zetten. Op 6 januari 2025 komen de onderhandelingsdelegaties van CNV en FNV bijeen om de strategie te bepalen.

Nog even opfrissen?

Waar gaat het CNV ook al weer voor? Wat zijn de grote lijnen? In de vorige nieuwsbrief kun je alle informatie terug vinden over de voortgang van de onderhandelingen, net als op onze cao-tijdlijn. Het is goed de inhoud van de vorige nieuwsbrief nog even tot je te nemen zodat je de reactie van de cao commissie goed kunt plaatsen.

De volledige voorstellenbrief kun je nogmaals vinden op jouw cao-pagina. Daar staan ook de voorgaande berichten over het cao-traject.

Bespreking cao-commissie in hoofdlijnen

De commissie wil fatsoenlijke afspraken voor de UTA-medewerkers. Het kan niet zo zijn dat zij ‘op achterstand’ staan ten opzichte van hun naaste collega’s van de bouwplaats als het gaat om de vergoeding van reistijd en overwerk.

De commissie betreurt het dat de invoering van het nieuwe functie- en loongebouw achterwege blijft. Volgens de commissie is het belangrijk voor de modernisering van de arbeidsvoorwaarden in de sector en de harmonisatie tussen bouwplaats- en uta medewerkers. Nu invoering achterwege blijft hebben werkgevers voldoende ruimte gekregen om stappen richting de bond te zetten.

Loonsverhoging

CNV wil een fatsoenlijke loonsverhoging die past bij de huidige situatie op de arbeidsmarkt en leidt tot verbetering van de koopkracht. Het huidige eerste loonbod van werkgevers is niet toereikend.

Loondoorbetaling bij ziekte 

De commissie is zeer ontstemd over de inzet van werkgevers. Werkgevers willen de loondoorbetaling bij ziekte aanpassen. Eerste half jaar 100% doorbetaling (nu één jaar), tweede half jaar 90%, derde half jaar 80% en vierde half jaar 70%. Voor ons is dit geen optie. De inkomensdaling naar 90% raakt mensen die door ernstige ziekte langer dan 6 maanden arbeidsongeschikt zijn, dat is niet acceptabel.

Wachtdagen

Werkgevers zijn niet bereid tot afschaffing van de wachtdagen. CNV wil dat ook bij de tweede en derde ziekmelding in een kalenderjaar loondoorbetaling blijft plaatsvinden.

Tijdspaarfonds

CNV ziet geen enkele reden nu te sleutelen aan het Tijdspaarfonds. Werkgevers willen dat werknemers zelf moeten kunnen bepalen of ze gebruik willen maken van het Tijdspaarfonds. CNV hecht aan verplichte deelname! Vrijwillige deelname gaat leiden tot uitholling en uiteindelijk  beëindiging van de regeling. Dat is onacceptabel.

Reisuren regeling bouwplaatswerknemers

CNV wil (al dan niet gefaseerd) terug naar de oorspronkelijke afspraak dat reisuren worden vergoed op basis van het feitelijk geldende uurloon (niet op basis van uurloon functiegroep A). Werkgevers zijn niet bereid de nu geldende regeling aan te passen.

Meer CNV leden belangrijker dan ooit, gezamenlijke druk nodig!

In 2025 hebben we je nodig om tot een nieuwe cao Bouw en Infra te komen. We moeten het samen doen. Maak je collega daarom nu lid. Jij ontvangt een cadeaubon t.w.v. €20.- en jouw collega betaalt de eerste 5 maanden in totaal € 25,-. Kijk op de site voor info

Wij wensen jou en je familie hele fijne feestdagen en een fantastisch 2025 toe.

Evert van der Steege, kaderlid
Jelmer Hoogland, bestuurder

Gijs Lokhorst
Onderhandelaar cao Bouw en Infra