Verbeterd eindbod Baksteenindustrie

STAKEN LOONT – loonsverhoging van 4,25% naar 7,5%  GEFELICITEERD!  Gisteravond zijn jullie werkgevers over de brug gekomen. In deze nieuwsbrief kan je lezen hoe het verbeterde eindbod eruit ziet. Maar eerst willen we jullie een compliment maken. We hebben in deze sector nog nooit zo breed actie gevoerd. En toch groeide de stakingsbereidheid na iedere staking verder. Er is gestaakt bij vestigingen waar we dat nooit van hadden vermoed en jullie stonden samen op voor jullie cao. Wij zijn trots op alle stakers en op iedereen die klaar stond om mee te staken! Jullie maakten het verschil!

Waar staakte je voor

• 2 x 3,5% loonsverhoging
  • Een 80-90-100 regeling voor iedereen

Belangrijkste punten uit het verbeterde eindbod

1. Loonsverhoging
Het is géén 2 x 3,5% geworden. Het is 4,25% (1 mei 2024) en 3,25% (1 mei 2025) geworden, dat is dus een half procent méér. Daar staat een 2 maanden langere looptijd tegenover, de cao loopt dan tot en met 30 september 2025. Dus in plaats van 4,25% loonsverhoging heb je aan het einde van de looptijd 7.5% loonsverhoging op zak.

2. Ouderenregeling (80-90-100) Geen rare uitzonderingen meer! Dit zijn de voorwaarden vanaf 1 januari 2025:

* Je valt onder de cao. Dat wil zeggen dat je functie voorkomt in Bijlage 1 van de cao (of daar redelijkerwijs in zou moeten staan). Twijfel je of jouw functie in bijlage 1 thuishoort? Neem even contact op met je vakbond.

* Je krijgt uiterlijk over 6 jaar AOW.

* Je werkt fulltime. Je rooster doet er niet langer toe. Dus werk je 4 x 10 uur, of in ploegendienst met een parttime factor (0,92% etc). Of werk je de ene week 4 en de andere week 6 dagen, dan kan je meedoen met deze regeling.

* Je hebt in de afgelopen 12 jaar tenminste 10 jaar in de sector gewerkt. Een uitstapje in je loopbaan wordt niet langer afgestraft.

3. Reiskosten

Van 19 naar 23 cent per kilometer op basis van de bestaande regeling.

4. WGA premie

Komt volledig voor rekening van de werkgever. Je hoeft niet langer de helft mee te betalen en dat levert je een netto voordeel op!

5. VAKBONDSCONTRIBUTIE

Ook in deze cao mag je je vakbondscontributie van je brutoloon betalen. Hierdoor krijg je aan het eind van het jaar een deel van de betaalde contributie terug van de
belastingdienst.

6. VAKBONDSVOORDEEL VOOR NIEUWE LEDEN

Samen sterk werkt. Dat hebben jullie met deze actie wel bewezen. Op dagen dat de vakbond bij jouw bedrijf op visite komt, mogen leden die zich die dag aanmelden
rekenen op een bijdrage van de werkgever ter grote van 3 maanden contributie. Hierdoor wordt het voor jou makkelijker om je collega’s vakbondslid te maken.
Samen sterk voor een betere cao!

Online vragenuurtje – vanavond om 20.00 uur

Heb je vragen over de staking of het verbeterde eindbod, stel ze dan vanavond woensdag 16 oktober, tijdens het online vragenuurtje van FNV en CNV.

Je kan via deze link: https://bit.ly/vragenuurtjeBAKSTEEN deelnemen.

Stemmen over het verbeterde eindbod

Onze contactpersonen zijn tevreden over het behaalde resultaat. Morgen ontvang je van ons een nieuwsbrief/stemoproep met daarin een stemlink. Door te stemmen kan je ons laten weten hoe jij over het verbeterde eindbod denkt. We hopen dat je net zo trots bent op wat jij en je collega’s hebben bereikt als wij dat zijn. Dus laat je stem horen
en doe dat voor vrijdagmiddag 25 oktober 12.00 uur (daarna is de stembus gesloten). LET OP: Tot er een uitslag van de stemming bekend is, schorten we de acties op.

De cao-pagina

Je kan het hele cao-traject ook online volgen. Reageer of stel je vragen en blijf zo altijd op de hoogte over het laatste nieuws van jouw cao-traject. Ga hier naar de cao-pagina

Saskia Spaargaren
Onderhandelaar CNV