Achterstand omzetten
Dirk groeit op met spierdystrofie, een spieraandoening, waardoor hij tot zijn vijfde jaar, vaak van de rolstoel afhankelijk is. Hij start zijn schoolloopbaan op de Mytylschool, waar men zich focust op het ontwikkelen van het lichamelijke aspect. Daardoor raakt hij achter op taal- en leesgebied. ‘Ik keek met angst en beven naar brieven, omdat ik niet begreep wat erin stond. De fouten die mijn collega’s maakten, nam ik gewoon over’. Dirk snapt zijn collega’s dus als geen ander en weet wat scholing doet met je zelfvertrouwen. ‘Met een taalachterstand sta je één nul achter in je werk. Je draait niet volledig mee. En het bespreken met je leidinggevende voelt kwetsbaar, zo weet ik uit eigen ervaring. Mijn collega’s weten dat ik altijd voor hen klaar sta bij scholingsvragen. Ze spreken mij aan, gewoon bij het koffieapparaat. En, ook belangrijk, het is altijd vertrouwelijk. Dat maakt het makkelijker om over scholing- of ontwikkelwensen te spreken. En zo bijvoorbeeld een taalachterstand weg te werken.’