‘Ik weet nog dat een collega bij ons kwam en vertelde dat ze het moeilijk vond dat ze geen Nederlands spreekt’, herinnert Annemarie, werkzaam bij NH Conference Centre Leeuwenhorst in Noordwijk, zich. ‘Zij werkte bij het ontbijt en liep ertegenaan dat ze niet met gasten kon communiceren. Wij hebben haar toen, vanuit onze rol als leerambassadeur, geholpen aan een cursus Nederlands, waar ze net aan is begonnen. Ik vind dat zo mooi om te zien: ze doet dit voor de gasten, maar óók voor haar eigen ontwikkeling. En daar doe ik het dan graag weer voor.’
Annemarie is samen met één collega leerambassadeur. ‘Ik zit al sinds mijn vijftiende in de horeca en merk dat juist mensen in deze branche moeite hebben met verder leren door de hoge werkdruk en de lange dagen’, legt Annemarie uit. ‘Horecamedewerkers vinden het vaak moeilijk hier tijd voor te vinden. Daarom vind ik het extra leuk om hen te motiveren.’
‘Collega’s weten dat ik als leerambassadeur beschikbaar ben voor vragen over ontwikkeling en scholing’, gaat Annemarie verder. ‘Bijvoorbeeld hoe je je kan opgeven voor een bepaalde training, hoe het ontvangst bij het ontbijt gaat of hoe het kassysteem werkt. Soms kan ik zelf dingen uitleggen, andere keren wijs ik mensen door naar de juiste persoon.’ Met haar 24 jaar is ze nog vrij jong, maar ze merkt niet dat ze daarin gehinderd wordt in haar werk. ‘Ik merk alleen dat mensen van mijn afdeling vooral naar mij komen, en mensen van mijn collega’s afdeling naar haar. Maar dat is helemaal prima.’