Belastingvoordeel op je CNV-contributie

Download je betaalbewijs en bespaar tot € 70

Jouw werkgever kan je vakbondscontributie verrekenen met de belastingen. Dit kan jou een voordeel opleveren tot € 70 op je contributie van dit jaar. Ben je zzp'er? Dan kun je de vakbondscontributie opvoeren bij de jaarlijkse belastingaangifte als bedrijfskosten.

Hoe werkt het?

In steeds meer cao's maakt CNV afspraken over een fiscaal voordelige regeling voor vakbondscontributie. Dit betekent dat je een deel van je betaalde contributie terugkrijgt. Dit financiële voordeel ontvang je via je werkgever, die de betaalde contributie eenmalig verrekent met je bruto maandsalaris. Jouw voordeel kan oplopen tot 40% korting op je contributiebedrag.

Je werkgever kan jouw betaalde vakbondscontributie op twee manieren met de belastingen verrekenen:

• Werkkostenregeling: een deel van de vakbondscontributie wordt vergoed, waardoor je tot ongeveer € 70 voordeel kan krijgen.
  • Bruteren: je werkgever verrekent het bedrag met je bruto salaris, inclusief werkgeverslasten zoals premies voor volksverzekeringen en werknemersverzekeringen.

Wat moet jij doen om te besparen op je CNV-contributie?

Volg dit stappenplan:

1. Log rond half augustus in op MijnCNV: als je voor de eerste keer inlogt, moet je je account activeren met je lidnummer (te vinden in alle CNV-nieuwsbrieven) en geboortedatum. Bekijk de video over account aanmaken
  2. Download het bewijs van je contributiebetaling: elk najaar ontvang je een e-mail met de melding dat je persoonlijke contributiebrief klaarstaat. Download deze brief vanuit de e-mail en lever deze in bij je werkgever of personeelszaken. Informeer bij je bedrijf naar de deadline, meestal vóór half november. Jouw contributiebrief is ook beschikbaar via MijnCNV. Het is een pdf-bestand dat meestal automatisch opent na downloaden, anders klik je op het bestand. Ben je zzp’er? Download de factuur met het jaarbedrag van je vakbondscontributie via MijnCNV. Je kunt dit bedrag opvoeren als bedrijfskosten bij je jaarlijkse belastingopgave.
  3. Blijf je contributie betalen aan CNV: je werkgever verrekent het belastingvoordeel en zorgt dat je het terugkrijgt. Meestal via een eenmalige verrekening op je bruto maandsalaris of eventuele eindejaarsuitkering.

Voor wie geldt het contributievoordeel?

Het contributievoordeel geldt als er afspraken zijn gemaakt met je werkgever, bijvoorbeeld in de cao of met de OR. Als de regeling in de cao is vastgelegd, is je werkgever verplicht deze toe te passen. Bij een aanbeveling in de cao is er geen verplichting, maar wel een suggestie.

Het belastingvoordeel geldt niet als je geen salaris uit werk hebt, bijvoorbeeld omdat je:

• Onder de WIA/WWB valt
  • Onder de WW valt
  • Gebruikmaakt van een vut- of pensioenregeling

Twijfel je of het contributievoordeel voor jou geldt? Neem contact op met een kaderlid binnen je bedrijf, je cao-onderhandelaar of bel CNV op 030 75 11 007.

Vrijblijvend je vraag stellen kan ook via chat of e-mail.

Zo maak je een account aan op MijnCNV

Hoe maak ik een Mijn CNV account aan

Alle kortingen voor CNV-leden

Profiteer naast dit belastingvoordeel voor je CNV-contributie ook van allerlei kortingen. Zo kun je als lid van CNV korting krijgen op (zorg)verzekeringen, je energiecontract, tanken, je mobiele abonnement en diverse producten, uitjes en diensten.

Bekijk alle kortingen

Laat je stem horen en word nu lid!

Samen staan we sterker. Tijdelijk betaal je in totaal € 24,- voor de eerste zes maanden.

• Betere arbeidsvoorwaarden
  • Hulp bij professionele ontwikkeling
  • Rechtshulp voor werk en privé