Update uit Periodiek Overleg bij Rabobank

Dinsdag 14 mei heeft CNV en de andere vakbonden weer periodiek overleg gehad met de Rabobank. We vertellen jou wat we hebben besproken.

Samen met de kaderleden Anja van der Kooi en Harrie Reumkens heb ik voor de eerste keer een periodiek overleg gehad. Hierin hebben we de volgende zaken besproken.

Er is een nieuw salarisadministratiebedrijf

De transitie was per 1 april en de salarisronde van april is over het algemeen goed verlopen, inclusief de communicatie. De Benefitshop is ook weer open en er zijn al veel nieuwe keuzes gemaakt.

Update Retail

We hebben een korte update ontvangen van Retail en de adviesaanvragen. Deze zijn in behandeling bij de Ondernemingsraad. Retail is vooral veranderen van productfocus naar klantfocus. Waar banen veranderen is dit vooral op de inhoud. Er is bijna geen boventalligheid. Het is een traject wat heel veel medewerkers raakt. Er werd aangegeven dat er op dit moment nauwelijks sprake is van onrust in de organisatie. Mensen vinden het een begrijpelijke en ook gewenste verandering.   

GROW

Er is al enige tijd een werkgroep van vakbonden en HR aan het werk om te zien hoe GROW verbeterd kan worden, vooral om het ontwikkelgesprek een meer prominente rol te geven. Hiervan worden binnenkort de eerste resultaten voor jullie zichtbaar. We hebben voorgesteld om de werkgroep langer in stand te houden.

Cao derde fase

Jullie cao loopt tot 1 juli 2024. De vakbonden en de Rabobank hebben de onderhandelingen voor de nieuwe cao in drie delen opgeknipt. Het eerste deel ging over loon, verlof en sociaal plan. Hierin is eind vorig jaar overeenstemming bereikt wat ook al eerder is ingegaan. De tweede fase was voor het pensioen. Ook hierin is een onderhandelingsresultaat bereikt wat in juni ter stemming komt. Nu staan we voor de derde fase. Deze gaat over ontwikkeling en andere zaken. De pensioengesprekken hebben meer tijd gekost dan verwacht, dus het wordt een uitdaging om de gesprekken voor de zomervakantie af te ronden. We hebben een aantal vergaderdatums voorgesteld. In juni zullen wij ook nog jullie input vragen voor dit laatste deel van de cao. Wil je reageren of heb je een vraag? Ga dan naar jouw cao-pagina.

Tenslotte

Afsluitend hebben we het nog gehad over de Klantenservice. Hierin is bevestigd dat er geen centraal beleid is over het opnemen van vakantie. De verantwoordelijkheid ligt in de teams en tussen jou en de leidinggevende. De temperatuur in de gebouwen kwam nog ter sprake. Hierin is het een grote uitdaging dat er de ene dag minder mensen en de andere dag meer mensen zijn. Samen maken we het warm. Tenslotte vragen verhuisbewegingen ook afstemming met Facilitair Management.

Tot zover

Hebben jullie één van de online CNV pensioensessies in jullie agenda gezet? Zie de eerdere mail voor de uitnodiging en link. Als je verder vragen of opmerkingen hebt, zoek dan contact met de kaderleden, gebruik de Rabo CNV appgroep of neem rechtstreeks contact met mij op.

André Kramer,
Bestuurder CNV  
E: a.kramer@cnv.nl
M: 06 4162 9535