Lang bevochten resultaat voor cao Particuliere Beveiligers

De lonen stijgen in 2025 met 4,5 procent, een procent meer dan de inflatie. De kilometervergoeding gaat van 18 naar 23 cent. Na tien maanden onderhandelen zijn vakbonden CNV, FNV en De Unie afgelopen donderdag tot een onderhandelingsresultaat met werkgevers gekomen voor een tweejarige cao voor de 24 duizend particuliere beveiligers.

Op 4 december 2023 startten vakbonden en werkgevers de eerste gesprekken over een nieuwe cao voor de Particuliere Beveiliging. De afspraak was om te werken aan nieuwe roosters, een aantrekkelijk vak, een beter beschermd beroep, verbeterde ontwikkelingsmogelijkheden in de sector en gezondere werkomstandigheden. Deze afspraken zijn vastgelegd in een uitgewerkt visiedocument. Beveiligers van de vakbonden en vertegenwoordigers van de werkgevers werken deze afspraken verder uit. De werkgroep voor betere roosters is inmiddels gestart.

Op 24 maart 2024 liep de huidige cao af. Er waren nog geen nieuwe afspraken over loon, reiskostenvergoeding en de kwestie over verlofdagen. Het heeft tot afgelopen donderdag geduurd voordat CNV, FNV, en De Unie een onderhandelingsresultaat bereikten. Naast de afspraken uit het visiedocument (bijlage 1), is het afgelopen donderdag volgende onderhandelingsresultaat (bijlage 2) bereikt:

Loon en reiskosten

• Per loonperiode 1, 2025: de lonen stijgen met 4,5% (dit is een procent meer dan de inflatie).
  • Per loonperiode 1, 2025: de vergoeding voor reiskosten gaat van 18 naar 23 cent per kilometer.
  • Per loonperiode 1, 2026: de lonen stijgen met inflatie (CPI) plus 0,5%. De loonsverhoging is tenminste 2,5% en maximaal 5%.

Verlofdagen

Daarnaast is over de verlofdagen het volgende afgesproken:
  • Artikel 60, lid 7b vervalt per 1 januari 2025, dit betekent dat openstaande verlofdagen vanaf nu niet langer worden gekort.
  • Alle verlofdagen die tot en met 31 december 2025 zijn opgebouwd behouden hun 'houdbaarheid'.
  • Wettelijke verlofdagen die per 1 januari 2025 worden opgebouwd, moeten binnen twee jaar worden opgenomen.
  • Bovenwettelijke verlofdagen die per 1 januari 2025 worden opgebouwd, behouden hun 'houdbaarheid' van vijf jaar.
Met werkgevers bespeken we komende tijd hoe we er voor gaan zorgen dat je als beveiliger ook daadwerkelijk je vakantiedagen kunt opnemen.

Visiedocument en professionalisering van het vak beveiliger

In het visiedocument staan afspraken over roosters, gezond werken, de toekomst van het beroep beveiliger en meer. Deze afspraken werken we de komende twee jaar verder uit met vakbonden, beveiligers van de werkvloer, planners, werkgevers en andere betrokkenen. Verschillende werkgroepen zijn al opgestart.

De werkgroep roosters is bezig met nieuwe spelregels om de werkdruk te verlagen. Het doel is meer rust en voorspelbaarheid in het vak beveiliger te brengen. Zodra deze werkgroep tot een resultaat komt, kunnen de spelregels tussentijds via een dispensatieregeling worden toegepast.

Hoe kun je stemmen?

De leden van vakbond CNV kunnen stemmen tot uiterlijk zaterdag 2 november 2024. Je krijgt hiervoor per mail een stemformulier. Ook organiseren we een aantal digitale informatiebijeenkomsten voor beveiligers, de data volgen later.

Collegabeveiligers tijdens de onderhandelingen

Onderhandelen met werkgevers doen we niet alleen, maar met een groep beveiligers in de cao-commissie en de cao-delegatie. De cao-commissie denkt op de achtergrond mee. De cao-delegatie is ook aanwezig bij de onderhandelingen. Jullie collega's Marcel de Wolff, Aad Hoogendoorn, Dave Storsbergen en Wim Wijdeven hebben zich afgelopen tien maanden ingezet om tot dit resultaat te komen in de onderhandelingsdelegatie.

Op 4 november maken vakbonden de uitslag van de ledenpeilingen bekend.

Met vriendelijke groet,

Erik Honkoop