Update Schiphol beveiliging

Vakbond CNV heeft recent een enquête gehouden onder de beveiligers op Schiphol over o.a. de door Schiphol aangekondigde beveiliging tender. Veel beveiligers gaven aan zich grote zorgen te maken. Daarna volgde het CNV statement over de tender. Alle energie moet wat CNV betreft worden gestoken in de oprichting van een nieuw bedrijf, Schiphol Beveiliging, waarin op termijn alle beveiligers op de luchthaven worden ondergebracht.

CNV statement

In het Schiphol-akkoord hebben alle betrokken partijen juist de ambitie uitgesproken om meer aandacht te besteden aan kwaliteit en betere arbeidsomstandigheden. Vakbond CNV wil daarom op termijn af van het huidige tender-systeem. Dat tender-systeem pakt in de praktijk niet goed uit voor de beveiligers. Je loopt het risico opeens een andere werkgever te krijgen, met alle chaos en onrust die daarbij komt: andere regels, andere collega's, andere roosters. 

Essentieel in het werk van beveiliger op Schiphol

Vanuit vakbond CNV zijn er naast het CNV statement vervolgens op 17 oktober 2024 aanbevelingen gedaan aan Schiphol voor een goed werkende beveiliging op Schiphol. Beveiligers op Schiphol gaven in de eerdere enquete en de momenten daarna namelijk de volgende essentiele zaken aan voor hun werk op Schiphol. Deze delen we dan ook graag met jullie: 

  • De Schiphol-bedrijven volgen de cao Particuliere Beveiliging 
  • De plussen uit de G4S Aviation cao moeten blijven nageleefd worden
  • Een gelijke parkeervergoeding voor alle beveiligers op Schiphol is nodig
  • Minimaal 2 man/2 vrouw bezetting die in staat zijn te fouilleren per lane
  • Een team moet bestaan uit beveiligers, geen security hosts, met name voor het kunnen rouleren en de veiligheid
  • Afspiegelen zou alleen op slechts vrijwillige basis moeten plaatsvinden
  • Looptijden en sta-tijden moeten opnieuw worden vastgesteld
  • Duidelijke richtlijnen zijn nodig voor veilig en gezond werken op Schiphol
  • Max 18 tijdvakken, 8 uur per dag voor fulltimers voor alle beveiligers op Schiphol
  • Meer afwisseling van werkzaamheden/maximum tijd per positie, zie ook de invloed hierop van de nieuwe perceelindeling
  • Minder ocm (operationeel capaciteit management) verplaatsingen, bijvoorbeeld gh = gh
  • Niet je naam hoeven geven aan passagiers bij bijvoorbeeld klachten, ter voorkoming van doxing
  • Toepassen van 10 werkdagen bij de 10 verlofdagen uit het Sociaal akkoord Schiphol in de zomerperiode en diversiteitsuren bij het aanvragen van verlof


Weet jij nog andere verbeteringen die nodig zijn?

Mocht je nog andere onderwerpen of ideeen willen aandragen, laat het ons dan weten.


Erik Maas
Onderhandelaar vakbond CNV
e.maas@cnv.nl