Thuiswerken
Waar thuis werken voorheen nog wel een moeilijk ding was merken we nu massaal dat mensen mogen thuis werken. Opdrachtgevers die vroeger moeilijk deden geven nu toestemming om thuis te werken. Van veel leden horen wij ook dat ze graag thuiswerken. Mijn advies voor werkgevers, regel thuiswerken nu! Verschillende contactcenters pakken het voortvarend op en waren vorige week al bezig om thuiswerkplekken te maken. Laptops werden gekocht of werk pc’s werden thuis geïnstalleerd ook werden er extra licenties aangeschaft. Veel contactcenters zijn hard aan het werk om dit te regelen. Dit vind ik zeer positief.
Meldpunt thuiswerken
Graag hoor ik jullie verhalen over thuis werken, mail mij hierover. Of meld het op www.jeachterban.nl/callcenters Hier kun je ook je vragen stellen.
Op de werkvloer
Sommige callcenters lopen nog achter en proberen de zaak draaiende te houden op de werkvloeren. Werknemers zitten op 1,5 meter van elkaar en sommige callcenters hebben deuren die voorheen met pasjes open moesten, opengezet zodat je de deuren niet hoeft aan te raken. Werken op de werkvloer wordt echter steeds lastiger. Kuchende collega's op het werk maken vooral oudere werknemers angstig. Wij vragen werkgevers hier rekening mee te houden en mensen zoveel en zo snel mogelijk thuis te laten werken en anders de tussenafstanden op de werkvloer groot te houden. Ook moet er zeep zijn, doekjes om handen en toetsenborden mee schoon te maken. Op veel contactcenters worden kuchende collega's naar huis gestuurd. Op andere callcenters gaat dat moeilijker. Ons advies is: hoest je, voel je je niet lekker? Blijf dan thuis. Zijn er collega’s die kuchend op het werk komen, adviseer ze om naar huis te gaan of overleg met de leiding. Werkgevers gaan meestal serieus met deze situatie om. Kom je een werkgever tegen die zegt: “kom maar werken het valt wel mee”, meldt dit dan zodat ik jouw werkgever kan bellen.
Ook krijg ik signalen dat mensen toch willen doorwerken ondanks het kuchen en niet lekker voelen omdat het ze anders geld kost. Dit kan niet en is onverantwoord, maar ik begrijp het wel. Dit komt omdat als je ziek bent je minder loon krijgt, minder vakantiedagen, en er wachtdagen kunnen worden ingehouden. Ik vind dat de werkgevers de wachtdagen nu niet moeten inhouden. Ziek is ziek, zeker in deze tijd, en een straf op jouw ziekzijn maakt je echt niet eerder beter. Bij de cao-onderhandelingen willen we deze dagen afschaffen.
Meer werk en drukker
Van jullie hoor ik dat het op de meeste callcenters drukker is soms door meer werk ook vaak door de vele zieken. Zo zie ik extra advertenties voor Klantenservicemedeweker Calamiteiten voor het Nationale Crises Centrum. Extra werk voor mensen. Wel weer jammer dat het loon minimumloon is en geen pensioenregeling. Jammer dat onze overheid ook hier weer voor een
dubbeltje op eerste rij zit. In de cao-onderhandelingen proberen we juist het loon omhoog te krijgen.
Vragen
Heb je vragen, verhalen, leuk of niet leuk, bel of mail mij.
Roderik Mol, bestuurder CNV Vakmensen
E r.mol@cnvvakmensen.nl
M 06 2047 1890