Onderhandelingsresultaat cao Facilitaire Contactcenters

We hebben met jullie werkgevers de afgelopen maanden gesproken over een nieuwe cao. De afgelopen weken hebben we intensief en constructief overlegd en onderhandeld. We hebben we een onderhandelingsresultaat bereikt dat we positief aan jullie voorleggen. We denken hiermee goede stappen gezet te hebben om de arbeidsvoorwaarden te verbeteren. De leden van CNV mogen stemmen op dit resultaat. De afspraken staan hieronder.

Driejarige cao

De cao is afgesproken voor een periode van 3 jaar: van 1 januari 2025 tot 1 januari 2028. Er is gekozen voor een langere looptijd dan 1 jaar om lange tijd duidelijkheid te krijgen. De volledige tekst van het akkoord vind je in de bijlage.

Lonen van klantadviseurs gaan omhoog en blijven boven minimumloon

De laagste lonen zullen in 2025 minimaal 3,75% hoger zijn dan het minimumloon. In 2026 liggen de laagste lonen minimaal 3,85% boven het mininumloon. In 2027 is dat 3,95% boven het minimumloon.

Rekenvoorbeeld 2025
Op 1 januari 2025 gaat het wettelijk minimumloon omhoog met 2,75%. Dat betekent dat het WML omhoog gaat van € 13,68 naar € 14,06 bruto per uur.  Om op minimum uursalaris van de Klantadviseur Level 1 te komen tellen we hier 3,75% bovenop waardoor je uitkomt op € 14,58 bruto per uur.
In 2024 was het minimum uursalaris van de Klantadviseur Level 1 € 13,80 bruto per uur, dit betekent een absolute stijging van € 0,78 wat gelijk staat aan een verhoging van 5,68%. 

nb. 5,68 % is de maximale verhoging in 2025 als je meer verdient dan € 13,80 (per 1/1/2024) gelden in 2025 lagere percentages tot 4,54 %, zie voor  de percentages als je meer dan 19 euro verdient de bijlage voor meer uitleg. 

Er zijn 3 levels van klantadviseurs benoemd in de cao. De lonen van level 2 liggen 2% hoger dan level 1. De lonen van level 3 liggen 4% hoger dan level 1. Alle agents gaan er dus in loon op vooruit en de onderlinge afstand blijft in stand. Het zal dus niet meer zo zijn dat beginnende klantadviseurs hetzelfde verdienen als mensen die er al jaren zitten.

Jaarlijks beoordelingsverhoging (voorheen PA)

In de vorige cao was de persoonlijke verhoging uitgezet. In deze cao is de persoonlijke verhoging weer opgenomen. De tabel kun je vinden in de bijlage.

Pensioen verhoogd

Voor het pensioen is afgesproken dat de premie stapsgewijs in 3 jaar stijgt van 5,3% naar 10,2%. De premieverdeling is maximaal 1/3 van de premie voor rekening werknemer en 2/3 voor rekening werkgever.

Teamleiders eindelijk ook onder cao

Voor het eerst vallen de teamleiders ook onder de cao wat betreft het minimum teamleidersloon. Dit heeft heel veel moeite gekost. Voor de teamleiders hebben we afgesproken dat het minimumsalaris minimaal 10% hoger is dan het beginsalaris van de klantadviseurs. In 2025 is dat € 16,04 voor teamleider level 1. Dus ook hier geldt dat nieuwe agents niet meer de teamleiders inhalen.

Er zijn 3 niveaus van teamleiders benoemd in de cao, waarbij elk niveau al 10% boven de 3 niveaus van de agents ligt. De pensioenbijdrage van werkgever moet bij de teamleiders minimaal gelijk zijn aan de bijdrage die de klantadviseurs krijgen van de werkgever.

Minimumjeugdloon in stappen afgebouwd

Het minimumjeugdloon wordt stapsgewijs afgebouwd gedurende de looptijd. In 2025 komen de jeugdlonen voor 16- en 17-jarigen te vervallen. In 2026 vervalt het jeugdloon van de 18-jarigen en in 2027 zal de procentuele afstand van het minimumloon voor 19-jarigen van 3,95 naar 4% stijgen. Zo worden de eerste stappen gezet om het minimumjeugdloon af te schaffen.

Arbo, veiligheid en gezondheid

In 2025 en 2026 bij de lancering van de cao-campagnes, zullen partijen arbo, veiligheid en gezondheid bij de medewerkers onder de aandacht brengen.

Code Verantwoord Marktgedrag

Vakbonden zullen betrokken worden bij de Code Verantwoord Marktgedrag die KSF en WFC van plan zijn te lanceren. Verder zullen partijen aandacht besteden aan de toekomstbestendigheid van de klantcontactsector, met een focus op de ontwikkeling van medewerkers in relatie met technologische ontwikkelingen.

Positief stemadvies

We leggen dit resultaat positief aan je voor. Via een afzonderlijke mail zul je morgen de mogelijkheid krijgen om te stemmen. Je kunt stemmen tot 28 oktober 2024.

Via ons meldpunt kun je ook vragen stellen op: Meldpunt Callcenters | CNV of mailen/bellen naar r.mol@cnv.nl/ 06-20471890.

Blijf op de hoogte via de cao-pagina

Op de cao-pagina Cao Callcenters | CNV lees je meer nieuws over je cao. Hier kun jij het hele cao-proces volgen en ook meepraten over de cao.

Bij de onderhandelingen waren 3 CNV-kaderleden aanwezig: Ida Hut en Monica Lanting als lid van de onderhandelingsdelegatie en Bernard Romkes (als voorzitter OR-platform).

Roderik Mol
Bestuurder CNV
M: 06 2047 1890
E:  r.mol@cnv.nl


 

Downloads