Aanpak personeelstekort Rouw op de werkvloer

Grensoverschrijdend gedrag op het werk tegengaan

Werk is niet alleen een inkomstenbron. Het is ook een plek waar je leert, groeit en fijn samenwerkt met collega’s en leidinggevende in een veilige werkomgeving. Samenwerken op gelijkwaardige basis en met respect voor elkaars grenzen. Toch gaat een groot deel van de werknemers gebukt onder pesten, seksuele intimidatie, agressie, discriminatie of ander ongewenst gedrag. We noemen dat grensoverschrijdend gedrag. Een levensgroot maatschappelijk probleem, dat niet alleen gevolgen heeft voor het slachtoffer, maar ook voor de organisatie waarin hij of zij werkt. Het kan zorgen voor een angstcultuur op de werkvloer.

Scroll naar beneden

Het probleem

Het probleem is groot. Uit CNV-onderzoek in de publieke sectoren bijvoorbeeld, blijkt dat zo’n 38% van de werknemers zich wel eens onveilig heeft gevoeld door iemand waarmee ze direct samenwerkten en 62% heeft zich wel eens geïntimideerd gevoeld op het werk. Bij beide antwoorden staat ‘door mijn leidinggevende’ bovenaan. Rondom seksuele intimidatie zijn de cijfers helemaal schokkend. Onderzoek van de vakbond toont aan dat ruim 2 miljoen vrouwen dagelijks het slachtoffer zijn van seksuele intimidatie op de werkvloer. Uit schaamte of angst voor de consequenties, kiest 30% ervoor om het stil te houden. 41% slaat de weg naar de (interne) vertrouwenspersoon over. En in 30% van de gevallen houdt het slachtoffer alles voor zich, omdat de organisatie niets doet om seksuele intimidatie op het werk tegen te gaan. Vaak met levenslange psychische- en lichamelijke schade als gevolg en (langdurige) uitval als resultaat. Kortom: niet alleen persoonlijk leed, ook economisch en maatschappelijk desastreus. Dat kan én mag niet! Iedereen verdient een veilige werkplek. Samenwerken op basis van gelijkheid en respect.

De oplossing

Nederland staat bekend om zijn emancipatie en gelijkwaardigheid. Juist hier zou seksuele intimidatie en ander grensoverschrijdend gedrag op het werk een non-issue moeten zijn. De realiteit is anders. De huidige aanpak van grensoverschrijdend gedrag op het werk schiet tekort. In veel organisaties, instellingen en bedrijven ontbreekt sterk beleid hiertegen, omdat het geen plek krijgt in de bedrijfsvoering. Tijd voor verandering! Wij pleiten ervoor dat elke organisatie een protocol tegen grensoverschrijdend gedrag ontwikkelt, investeert in bekendheid hiervan én een vertrouwenspersoon aanstelt, in- of extern. Daarnaast moet de medezeggenschap actief streven naar het creëren van een werkomgeving waarin alle werknemers zich veilig, gerespecteerd en gewaardeerd voelen. Daarbij moet nauw worden samengewerkt met HR-professionals en het management, om ervoor te zorgen dat veiligheid op de werkvloer prioriteit blijft binnen de organisatie. Ook maken we ons sterk dat het kabinet het internationale verdrag tegen geweld en intimidatie op de werkvloer ratificeert.

Iedereen verdient een veilige werkplek, met respect voor persoonlijke grenzen. In binnen- en buitenland!

Belangrijke mijlpalen

• De overheid richt zich op het creëren van bewustwordingscampagnes, gericht op het ontwikkelen van sociale normen die preventief werken tegen grensoverschrijdend gedrag op het werk, zoals seksuele intimidatie. Voorkomen is beter dan genezen.
  • Iedere organisatie, instelling of bedrijf ontwikkelt een protocol tegen grensoverschrijdend gedrag, vastgelegd in alle cao’s. Ook richten werkgevers zich actief op het genereren van bekendheid.
  • Elke werknemer kan een beroep doen op een vertrouwenspersoon, in- of extern. Elke werkende verdient een luisterend oor en begeleiding bij grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer.
  • We pleiten voor officiële bekrachtiging, ook wel ratificatie genoemd, van het internationale verdrag tegen geweld en intimidatie op de werkvloer.
Verhalen van de werkvloer

Interview Karin Bosman: slachtoffer van seksuele intimidatie op het werk

Kom alles te weten over hoe Karin uiteindelijk openheid van zaken geeft....

Samen tegen grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer

Vind je ook dat een veilige werkplek een basisrecht is? En dat grensoverschrijdend gedrag uitgebannen moet worden? Wij gaan voor je aan de slag! En hoe meer leden, hoe beter wij de belangen van werkend Nederland kunnen behartigen. Sluit je dus nu aan. Samen tegen grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer.

Grensoverschrijdend gedrag op het werk tegengaan

Vraag en antwoord