Werkdruk jong en oud, vast en flex

Een jaar geleden hebben jullie de CNV-FNV-enquete ingevuld over werkdruk bij Albert Heijn Logistiek. We willen weten wat de stand van zaken nu is. W zalaczniku znajduje sie biuletyn informacyjny w jezyku polskim.

Daarom kun je nu de enquete weer invullen via Sneltest Werkdruk. Klik dan op de vlag van jouw taal.

Ondertussen probeert CNV met overleg allerlei verbeteringen door te voeren. Voor alle doelgroepen bij Albert Heijn Logistiek.

Zwaar werk: Eerder met pensioen

De acties voor de vroegpensioenregeling RVU zijn opgeschort. Eerst gaan vakbonden, werkgevers en politiek samen overleggen in Den Haag. CNV vraagt aan Albert Heijn: laten we samen optrekken in Den Haag. Want we hebben dezelfde belangen: bij zwaar werk eerder met pensioen. Werken bij Albert Heijn is zwaar voor oud en jong. Want je hebt jaren ’s nachts gewerkt, en je moet zwaar werk met je lichaam doen. Albert Heijn is het met het doel eens, maar wil niet samen optrekken in de onderhandelingen in Den Haag.

Zwaar werk: behandeling van uitzendkrachten

Uitzendkrachten vragen twee dingen:

• Respect, dus niet opjagen
  • Minder zwaar en minder hoog tillen

Natuurlijk moet iedereen in een normaal tempo doorwerken. Maar dat is wat anders dan opjagen, te zwaar tillen en te hoog tillen.

Albert Heijn gaat de komende maanden:

1. Door een onafhankelijk onderzoeker de fysieke en mentale arbeidsbelasting van MM1-medewerkers vast stellen. Het onderzoek begint nu. In februari 2025 komen de resultaten. Het onderzoek is in Zwolle, Tilburg en Geldermalsen. Want als je meer vestigingen doet, dan duurt het onderzoek langer.
  2. Andere onafhankelijke deskundigen gaan aan de slag met een nieuwe norm. Onderzoek 1 wordt meegenomen in onderzoek 2.

CNV vindt dit goede stappen.

Meer vaste banen

In de cao hebben we afgesproken, dat vakbonden en Albert Heijn samen overleggen over meer vaste banen en de leeftijdsbepalingen. We verkennen nu, of het mogelijk is om een grote groep uitzendkrachten een vaste baan te geven. Die uitzendkrachten houden dan wel dezelfde roosterbepalingen. Een interne flexgroep dus. Voordeel: uitzendkrachten zijn meer gebonden aan Albert Heijn, en ze krijgen hetzelfde pensioen, hetzelfde loon en dezelfde doorbetaling bij ziekte als de vaste krachten. Er zouden geen nadelen moeten zijn. Want de roosters blijven net zo flexibel als nu. We weten nog niet of een interne flexpool haalbaar is.

Roel van Riezen
Bestuurder CNV