Cao-traject:
Bij de gebruikelijke routing van een cao-traject doen werkgevers en vakorganisaties elkaar voorstellen om te cao te wijzigen. Moet je denken aan loonsverhogingen, scholing, pensioen en verder alles wat je onder collectieve arbeidsvoorwaarden kan scharen. Maar de Corona-crisis heeft er bij veel bedrijven in deze sector flink ingehakt en daarom is zo’n gebruikelijke aanpak nu niet vanzelfsprekend. Werkgevers voelen er nu nog niet voor om een formeel overleg te starten.
Hoewel de looptijd van de cao al enige maanden is verstreken zijn de partijen wél in gesprek om –kijkend naar de huidige situatie- te komen tot onderwerpen voor een nieuwe cao waarover overeenstemming kan worden bereikt. Dat betreft dan vaak voortzetting van bestaande projecten als bijvoorbeeld Expeditie Fit, scholing door Good Habitz e.d. maar nut en noodzaak wordt steeds opnieuw beoordeeld.
Corona hakt er in:
De meest recente bijeenkomst werd besteed aan het elkaar informeren over de stand van zaken bij de verschillende (type) bedrijven. Op een enkeling na kan je in het algemeen stellen dat de bedrijven gedurende de eerste maanden van de corona-crisis met groot omzetverlies te kampen hebben gehad maar dat het in de zomer gelukkig weer aantrok. De Lockdown was immers opgeheven en de horeca draaide volop. Maar toch, de “min” is misschien iets meegevallen maar de resultaten over het hele jaar tot dusver zijn niet best, ondanks de NOW subsidie welke meerdere bedrijven hebben aangevraagd.
Door de overheid zijn steunmaatregelen beschikbaar gesteld om te kunnen investeren en waarmee gebeurtenissen als deze wellicht beter kunnen worden opgevangen door een sector zelf. Om ons daarop te richten is er van werkgevers- en weknemerszijde een werkgroep opgericht. De werkgroep gaat kijken hoe met deze steunmaatregelen om te gaan; Kunnen we bijvoorbeeld subsidie krijgen op bestaande maatregelen en/of hoe toekomstgericht moet het dan zijn en wat wordt daaronder verstaan? Best wel een moeilijke opgave en de impact is ook groot!
Pensioen:
Een onderwerp waar we nog veel over zullen spreken betreft het pensioen. Met de huidige premie kunnen we het percentage van de opbouw (1.41) niet in stand houden. Dat kan betekenen dat per 1 januari 2021 de pensioenpremie moet worden verhoogd of de opbouw verlaagd, maar beiden is ook mogelijk. Het is een duivels dilemma wat zowel werkgevers als werknemers raakt (premie) maar de deelnemers extra als ook aan de opbouw wordt gesleuteld. Dit alles is op basis van bestaande wet- en regelgeving en heeft niets met het pensioenakkoord te maken. Om het huidige Pensioenfonds voor deze sector op orde te houden moet er worden ingegrepen en daar praten het bestuur van het Pensioenfonds, het Verantwoordingsorgaan van het fonds (vorm van medezeggenschap) en sociale partners binnenkort over.
Zowel door het Pensioenfonds als via onze nieuwsbrieven zullen we informatie verstrekken. We zullen steeds zo actueel mogelijk de werknemers in de sector informeren.
Vragen/opmerkingen?
Voor vragen of opmerkingen kan je terecht bij Arie Kasper, jouw onderhandelaar in deze sector. Het emailadres is: a.kasper@cnvvakmensen.nl of bel 06-13208402. Maar je kunt ook online vragen stellen -en meepraten- over jouw werk en de cao waar jij onder valt. Ga hiervoor naar ons online platform: https://www.jeachterban.nl/groothandels/ Daar ontmoet je leden en niet leden en we proberen zo snel mogelijk antwoord te geven op vragen uit jouw werksituatie.