Cao-onderhandelingen contractcatering

De huidige cao Contractcatering loopt tot 1 april 2022. Deze cao is eigenlijk een tussenstap op weg naar een nieuwe cao. We gebruiken deze periode om de ontwikkelingen in de sector te vertalen naar nieuwe arbeidsverhoudingen en arbeidsvoorwaarden waarmee de sector toekomstbestendig wordt.

Deze ontwikkelingen stonden ook centraal tijdens het congres over de toekomst van de catering eind november 2021. Sociale partners bereiden een vervolgcongres voor in april 2022 om opnieuw met de sector in gesprek te gaan over de ontwikkelingen en de cao. Eerst nu een nieuwe cao bereiken.

Cao-onderhandelingen

In een aantal rondes in januari, februari en maart 2022 werken we aan een nieuwe cao met afspraken voor twee groepen medewerkers. De huidige werknemers die nu vallen onder de cao Contractcatering en nieuwe werknemers die in de contractcatering én horeca werken. Dit wordt dan de cao Hospitality met een bredere werkingssfeer dan de huidige cao Contractcatering. Onze onafhankelijke procesbegeleider Bram de Klerck legt ons proces in deze videoboodschap aan je uit.

Op 17 februari 2022 hebben werkgevers uitgesproken dat zij qua loonontwikkeling gelijk op willen trekken met recent afgesproken verhogingen in de Horeca. Concreet zou dit dan inhouden dat inschalige medewerkers 3,4% loonsverhoging krijgen en bovenschaligen 2% óf allemaal 3% in april 2022 en 2% op 1 januari 2023. Werkgevers willen onder voorbehoud dezelfde looptijd van de Horeca-cao (2 jaar). Vakbonden willen in ieder geval een eigen loonsverhoging en looptijd afspreken. Wat een passende loonsverhoging en looptijd is, hangt wat mij betreft ook af van het totale pakket aan arbeidsvoorwaarden. Wat bieden werkgevers bijvoorbeeld met het generatiepact en de reiskosten? Dinsdag 22 februari 2022 gaan we daar verder over met elkaar in gesprek.

Inflight

De voorlopige conclusie van sociale partners op 17 februari 2022 was dat we de sector Inflight in de branche-cao willen houden, maar wel met eigen afwijkende afspraken. Vakbonden hebben in het overleg een pleidooi gehouden voor de koopkracht van medewerkers, betere arbeidsomstandigheden met minder zwaar werk en de toenemende krapte op de arbeidsmarkt genoemd en het effect ervan op de werkdruk. Werkgevers hebben hun zorgen uitgesproken over de plannen (vergroening, krimp) die Europa en het Kabinet met Schiphol en KLM hebben. Dit kan leiden tot een kleinere rol voor Schiphol en minder werkgelegenheid. Ook de arbeidsmarkt is voor hen een vraagstuk. Zodra de wereld weer (verder) open gaat en de vraag naar vluchten toeneemt, moeten er wel geschikte medewerkers zijn om deze vluchten te cateren. Vooralsnog lukt dit nog maar niet als de vraag erg toeneemt. Een gezamenlijke samenvatting van sociale partners over deze gespreksronde vind je in de bijlage. Aanstaande dinsdag 1 maart 2022 wordt er verder gesproken over de Inflight.

Meepraten en reageren

Wil je reageren of heb je een vraag? Op de cao-pagina kun je het hele cao-traject volgen en bij alle fases meepraten, reageren of je vraagstellen. Ga direct naar de cao-pagina.
Mocht je nog vragen hebben over bovenstaande nieuwsbrief, aarzel dan niet om contact met mij op te nemen.

Job Marskamp
Bestuurder CNV Vakmensen
M 06-23 90 98 65
E  j.marskamp@cnvvakmensen.nl

Downloads