Terugkoppeling periodiek overleg met BP

Recentelijk zijn de vakbonden geïnformeerd door jullie werkgever over de algemene stand van zaken binnen BP. Zo zijn wij afgelopen week bijgepraat in de vorm van een periodiek overleg. Ook hebben wij in dit periodieke overleg gesproken over verschillende aandachtspunten en lopende kwesties binnen het bedrijf.

Het periodiek overleg

In het periodiek overleg zij wij door BP geïnformeerd over de algemene stand van zaken binnen BP. Hierbij zijn we specifiek geïnformeerd over de strategische visie van BP op de raffinaderij in Rotterdam. Ook zijn we door jullie werkgever geïnformeerd over de financiële vooruitzichten van BP.

Welke onderwerpen zijn er nog meer besproken?

• TRR: In het periodieke overleg is ook het onderzoek op het gebied van arbeidsvoorwaarden door BP in Nederland (TRR), zoals eerder in onze nieuwsbrieven aangehaald, besproken. We hebben nogmaals aangegeven dat onderzoek natuurlijk kan, maar dat wij het belangrijk vinden dat de juiste stakeholders hiervoor tijdig worden meegenomen en wij ook meegenomen willen worden in de inhoud en uitwerking van de voorstellen, zodat we dit ook kunnen beoordelen en verder met jullie als leden kunnen bespreken.
  • Nieuwe pensioenregeling: Ditzelfde geldt voor de wijzigingen op het gebied van pensioen. Zoals jullie weten, hebben we eerder gevraagd om ons in een vroegtijdig stadium mee te nemen in deze pensioendiscussie. Wij willen graag betrokken worden bij wat ons te wachten staat, zodat we niet pas wanneer er besluiten moeten worden genomen ingevlogen worden. Vakbonden betreuren dat we nog steeds niet betrokken worden in de inhoud en de wijzigingen van de nieuwe pensioenregeling. Voor de nieuwe regeling moeten veel beslissingen genomen worden over de inrichting van de regeling en de financiële gevolgen en mogelijk ook over de premie waar vakbonden bij betrokken moeten worden conform de CAO. Niet vergeten moet worden dat pensioen ook een arbeidsvoorwaarde is en betrekking heeft op uitgesteld loon. Wij hebben nogmaals aan BP aangegeven dat wij ook betrokken moeten worden bij de beslissingen over de inhoud van de nieuwe pensioenregeling als cao-partij. Wij hebben BP verzocht om nadere informatie waaronder het adviesrapport van de pensioenwerkgroep.
  • Retentiebonus: Verder hebben wij met jullie werkgever gesproken over de retentiebonus. Zo krijgen wij vanuit jullie signalen dat jullie onvoldoende geïnformeerd zijn over de retentiebonus en de aandelenconstructie die in de retentiebonus staat. Wij hebben daarom in het periodiek overleg BP opgeroepen om beter te informeren en begeleiding te bieden in de keuze tussen geld en aandelen in de retentiebonus. Ook hebben wij met jullie werkgever gesproken over het tijdspad voor het aankomende cao-traject. Hierover moeten nog concrete afspraken gemaakt worden. Zodra deze afspraken er zijn met concrete data stellen we jullie hiervan op de hoogte.

Rondleiding raffinaderij

Tenslotte zijn wij na het periodiek overleg uitgebreid rondgeleid door onze kaderleden over de raffinaderij. Wat een heel mooi beeld geeft van jullie werkzaamheden en de raffinaderij zelf.

Cao-voorstellen ophalen voor de nieuwe cao

Op 1 april 2025 loopt jullie huidige cao af. We zijn benieuwd naar wat jullie belangrijk vinden voor de nieuwe cao. Het doel is om input te krijgen vanuit de leden wat er in de volgende cao afgesproken moet worden. In oktober zullen we een enquête uitzetten, waarin jullie kunnen aangeven wat jullie belangrijk vinden voor de nieuwe cao. Houd de nieuwsbrieven in oktober in de gaten! Aan de hand van de gehouden enquête en het nieuwe arbeidsvoorwaardenbeleid van de vakbonden voor 2025, zullen we een voorstellenbrief opstellen. Zodra de voorstellenbrief gereed is, zullen we jullie deze toesturen.

Volgend periodiek overleg

Eind november zullen we opnieuw met BP een regulier overleg plannen. Wij horen graag of jullie zaken hebben die we na eind november mogelijk mee kunnen nemen in het gesprek met BP. Spreek één van de kaderleden aan of mail ons a.foppen@cnv.nl

Samen staan we sterk! Maak jouw collega lid

Alleen samen komen wij tot goede arbeidsvoorwaarden! Ieder lid is daarom belangrijk. Kortom, wij zouden jullie willen oproepen om deze nieuwsbrief binnen BP onder je collega’s te verspreiden en door te sturen. Wij zijn altijd opzoek naar leden die actief willen meebeslissen en willen meedenken over hun arbeidsvoorwaarden via onze kadergroep. Je kunt je hiervoor bij ons aanmelden door mij te mailen.
Alleen met jullie steun en input komen we tot een cao te komen die aansluit bij jullie wensen. Hoe meer leden we hebben binnen BP en hoe actiever zij zich inzetten, hoe sterker we staan in de onderhandelingen met jullie werkgever. Het is daarom van belang dat meer mensen bij BP lid worden. Alleen op die manier versterken we onze positie in de onderhandelingen. Is jouw collega nog geen lid? Overtuig jouw collega om lid te worden! Meer informatie hierover op www.cnvvakmensen.nl/werf-een-lid/  Jij ontvangt hiervoor een cadeaubon van €20. Zo gaan we samen sterker 2025 in!

Heb je nog vragen?

Dan horen wij dit graag.  Je kunt ons mailen op onderstaand mailadres. Je kan ook terecht op de cao-pagina van BP, je vindt hier ook al onze nieuwsbrieven: Cao BP Rotterdam Refinery - Chemie en Energie | CNV

Mede namens de kaderleden,
Aron Foppen, bestuurder CNV