Vakbondsleden stemmen unaniem voor acties bij dsm-firmenich

De leden van FNV, CNV, Unie en Synergo/VHP hebben ingestemd met acties bij dsm-firmenich. Tijdens zogenoemde ‘driekwartvergaderingen’ hebben de aanwezige leden unaniem ingestemd met het openen van de stakingskas bij FNV en CNV. Dat betekent dat dsm firmenich een ultimatum zal worden gesteld: werkgever krijgt een week om in te gaan op de eisen van de vakbonden, anders mogen de bonden acties voeren!

Onethisch
Bij de ledenvergaderingen in Stroe, Leeuwarden, Delft en Maastricht bleek duidelijk dat jij en je collega’s zwaar teleurgesteld zijn in de werkgever. Vooral de eis dat de transitietoeslag die medewerkers bij de harmonisatie van de cao’s in 2014 hebben gekregen wordt afgeschaft, is onverteerbaar. Onbeschoft, onethisch en andere termen waren er tijdens de bijeenkomsten op te tekenen. De boosheid zit dus diep. Ook over het proces, waarbij dsm-firmenich bewust de groep met en zonder toeslag tegen elkaar probeert op te zetten, is voor jullie onacceptabel. Die opzet is duidelijk mislukt. Ook het loonbod van 1,5% wordt als een schoffering gezien. Dat lieten jullie duidelijk blijken door unaniem voor acties te stemmen.

Utlimatum
We zullen daarom de werkgever een ultimatum gaan stellen, waarin we eisen dat de werkgever de voorstellen die vakbonden in de voorstellenbrieven hebben geformuleerd inwilligen. Daarvoor krijgen ze tot maandag 7 oktober de tijd. Als werkgever dan nog geen gehoor heeft gegeven aan de eisen uit het ultimatum, dan zullen we actie gaan voeren!

Denk mee
Tot die tijd gaan we aan de slag met het voorbereiden van acties op de verschillende locaties van je werkgever. Heb je ideeën voor acties, of wil je meedoen met het voorbereiden en uitvoeren van die acties, laat het dan weten! e.leunissen@cnv.nl.

Brief dsm-firmenich

Gisterenavond kreeg je – na afloop van onze laatste vergadering – nog een mail van de heer De Beer, waarin hij aangaf dat hij zeker wist dat we er wel uit gaan komen. Dat is goed nieuws, dan kan hij maandag snel reageren op de aan hem gestelde ultimata. De mail van jullie werkgever betekent nadrukkelijk niet dat er onderhandeld wordt, of zelfs maar een akkoord is: wij zijn nu als vakbonden aan zet, met jullie, onze leden!

Ik hoop gauw goed nieuws te kunnen melden!

Ed Leunissen
bestuurder
M: 06-29023284
E: e.leunissen@cnv.nl