Medewerkersbijeenkomst CNV leden Alfen op 25 oktober 2024

Onlangs heeft de directie van Alfen ons voorgesteld om een sociaal plan af te spreken met een looptijd tot en met 31 december 2025. Dit met het oog op de voorgenomen reorganisatie bij Alfen.

Het af te spreken sociaal plan zal de sociale en personele gevolgen van deze reorganisatie moeten opvangen. In het meerjarenplan van Alfen zal o.a. de vraag beantwoord worden hoe efficiënter en slimmer te werken, om het bedrijf weer gezond te maken. Alfen geeft aan dat “dit kan betekenen dat er wijzigingen gaan komen die in meer of mindere mate sociale gevolgen kunnen hebben voor de werknemers”.

Dit gegeven maakt dat we alle vakbondsleden en andere werknemers werkzaam bij Alfen willen betrekken bij de discussie over het sociaal plan.

Wat is een sociaal plan?

Een sociaal plan is een document waarin de werkgever beschrijft hoe hij te werk gaat bij een reorganisatie en welke voorzieningen en financiële vergoedingen hij beschikbaar stelt aan werknemers die door de reorganisatie mogelijk hun baan verliezen.

Wat staat in een sociaal plan?

In een sociaal plan staan afspraken over ontslag of overplaatsing van werknemers.
De belangrijkste onderdelen van een sociaal plan zijn:

• Ontslagvolgorde: welke werknemers moeten vertrekken en wie blijven (vertrekkers en blijvers)
  • Interne ondersteuning door werkgever bij het vinden van een nieuwe baan
  • Externe outplacementondersteuning bij het vinden van een nieuwe baan (zoekperiode): hoe lang mag werknemer -op kosten van de werkgever- zoeken naar een nieuwe baan
  • Hoogte van de ontslagvergoeding

Dat betekent dat we samen onze inzet moeten bepalen voor een goed sociaal plan. Daarom nodigen wij je uit voor een werknemersbijeenkomst waarbij zowel leden als niet-vakbondsleden welkom zijn.

Deze bijeenkomst willen we houden op:

Vrijdag 25 oktober – in de kantine aan de Hefbrugweg 79, Almere.
Van 16:30 uur tot 17:30 uur

Zorg dat je erbij bent! Het gaat hier om jouw baan en bestaan.

Juliana Jonker
Bestuurder CNV