Nieuwsbrief Thales Hengelo: Voornemen invoeren 3-ploegendienst

Inmiddels hebben we een derde overleg met jullie werkgever gehad over het invoeren van een nieuwe ploegendienst. Thales wil op verschillende afdelingen binnen Industry een 3-ploegendienst gaan invoeren. In deze nieuwsbrief lees je de laatste stand van zaken.

Een traditioneel 3-ploegendienstrooster is een zwaar ploegendienstrooster. In een traditionele 3-ploegendienst werk je in 3- ploegen, 5 dagen een vroege dienst, 5 dagen een late dienst en 5 dagen een nachtdienst. In totaal werk je in alle diensten 8 uur en 40 uur per week.

Geen traditionele 3-ploegendienst

Als CNV zijn wij van mening dat een traditionele 3-ploegendienst niet wenselijk is voor jullie gezondheid. Er zijn tegenwoordig veel varianten op een traditionele 3-ploegendienst, die door werknemers als minder zwaar worden ervaren. Uit de uitslag van de enquête die Thales heeft gehouden blijkt ook dat jullie zeer negatief over een 3-ploegendienst denken.

Uit de enquête en door de zorgen die jullie en die door jullie collega’s zijn overgebracht, blijkt dat belangrijk in een ploegenrooster is dat er niet meer dan 4 nachtdiensten achter elkaar worden gewerkt, de weekenden vrij blijven, er een goede financiele compensatie tegenover staat (en zeker geen verslechtering) en dat oudere medewerkers ontzien worden. Allemaal hele normale dingen.

Wij hebben dit aan Thales overgebracht en een voorstel gedaan voor een gezondere 3-ploegendienst. De reactie hierop was niet positief, maar we hebben Thales met klem gevraagd hier serieus over na te denken.

Vervolg afspraak

Op 29 oktober bespreken we het definitieve voorstel voor het invoeren van een 3-ploegendienst met jullie werkgever. Daarna informeert jullie werkgever je over het voorgenomen besluit. Als alles volgens planning loopt, zullen we jullie op donderdag 7 november uitnodigen om dit voorstel in een vakbondsbijeenkomst te bespreken en alle vragen te beantwoorden. Na deze bijeenkomst zullen de CNV-leden digitaal worden uitgenodigd om te stemmen op het voorstel voor een 3-ploegendienst dat er dan ligt.

Vakbondsleden aan zet!

Nogmaals Thales kan geen nieuwe ploegendienst invoeren zonder jullie instemming! Dat betekent dat voordat de vakbondsleden van de verschillende vakbonden akkoord gaan er geen 3-ploegendienst (rooster, werktijden, werkdagen, nachtdiensten, ploegentoeslag, etc.) bij Thales bestaat. Het belang om werknemers te beschermen middels inspraak door een vakbond weegt hier heel zwaar. Dus organiseer je ongeorganiseerde collega’s, want dan kunnen ze ook meebeslissen. Samen sta je sterker!

Pas als een meerderheid van de vakbondsleden voor de nieuwe ploegendienst stemt kan Thales hem invoeren. En dat geeft jullie in tijden van arbeidsmarkt krapte en ‘extreme groei’ een goede uitgangspositie!

Heb je nu al vragen mail of bel ons dan.

Henk van der Weide (kaderlid CNV)

Nicole Engmann-van Eijbergen
Bestuurder CNV