Eindbod nieuwe cao Essity Suameer. Breng je stem uit!

Op 23 september 2024 hebben we voor de derde keer en laatste onderhandeld over een nieuwe cao voor Essity Suameer. We hebben vooral uitvoerig gesproken over het loonbod. Helaas stellen we vast dat de werkgever niet wil komen tot een beter loonbod.

Het laatste woord is aan onze leden om het eindbod te beoordelen. Daarom nodigen we jullie van harte uit voor één van de gezamenlijke ledenvergaderingen op 7 oktober 2024. We hebben er twee gepland, zodat iedere ploeg aanwezig kan zijn.

• De tijdstippen zijn: 12.45 en 14.15 uur;
  • Locatie: Blauwe zaal op het terrein van Essity Suameer.

Doe mee en stem op 7 oktober 2024!

Eindbod te laag

Wij vinden het huidige loonbod te laag ten opzichte van onze eigen inzet. Wij wilden een structurele verhoging van de salarissen en de salarisschalen met 2,8% per 1 juli 2024 om de inflatieachterstand, die is opgelopen sinds oktober 2021, te repareren. De werkgever was niet bereid om dit te doen.

Daarnaast hadden wij voorgesteld om een structurele koopkrachtverbetering op te nemen van 4% bruto per maand per 1 juli 2024. Helaas was dit ook niet bespreekbaar en vond de werkgever dit ongepast gezien de reeds vastgestelde budgetten voor 2024.

Ook op andere punten hebben we niet helemaal kunnen binnenhalen, waaronder een structurele RVU-regeling, het verbeteren van de privé-werkbalans en een deugdelijke vitaliteitsbudget voor werknemers. De bedrijfswinsten zijn er, maar de werknemers krijgen hier niets van. De koek wordt oneerlijk verdeeld!

Je vindt het volledige eindbod van jullie werkgever in de bijlage.

Pittige onderhandelingen

De onderhandelingen waren uitdagend, doch constructief. Gelukkig hebben we heel goed samengewerkt met de onderhandelingsdelegatie van FNV. Mede door de druk vanuit de vakbonden heeft de werkgever toch een substantiële stap gedaan om alsnog tot een eindbod voor de cao te komen. Alleen is het in onze ogen nog steeds te weinig en kunnen we niet anders dan dit eindbod aan jullie voorleggen.

De leden hebben het laatste woord!

We hebben samen met onze delegatie onze uiterste best gedaan, maar het is nu aan de leden om te stemmen over dit eindbod. Het is belangrijk om te weten dat bij de vorige cao de leden het eindbod hadden verworpen. Toen was acties organiseren vooralsnog niet nodig omdat de werkgever toch met een beter (herhaalde) eindbod kwam. Realiseer je bij het stemmen goed dat bij een afwijzing van het eindbod je in actie moet komen om alsnog tot betere afspraken te komen.

Maak je collega lid!

De kracht van de vakbond is het collectief. Hoe groter de groep mensen die solidair met elkaar zijn, hoe groter de vuist die we kunnen maken naar de werkgever. Spreek je collega aan en heb het er met elkaar over! De maandelijkse contributie heb je er zo uit en naast een goede cao heeft lid zijn van de vakbond nog meer voordelen, zoals gratis juridische bijstand. Samen kunnen we ervoor zorgen dat werken voor iedereen loont!

Reageren of vragen?

We houden jullie op de hoogte. Bij vragen kan je me altijd bellen, appen of mailen. Op de cao-pagina van Essity Suameer op onze website kun je altijd het nieuws over jouw cao-onderhandelingen teruglezen en reageren of vragen stellen.

Mede namens kaderlid Albert,

Stijn Duursma