Breng je stem uit over het onderhandelingsresultaat voor de pensioenregeling van Stora Enso de Hoop

Zoals jullie weten hebben wij met jullie werkgever de afgelopen maanden een aantal gesprekken gevoerd over jullie pensioenen. Dit heeft allemaal te maken met een nieuwe wet, namelijk de WTP, de Wet toekomst pensioenen. De WTP is een Nederlandse wijzigingswet.

Deze wet herziet het huidige Nederlandse pensioenstelsel en wijzigt daarvoor dertien wetten, waaronder de Pensioenwet. Het is de bedoeling dat jullie pensioenen ook overgaan naar het nieuwe pensioenstelsel. Dat zal het pensioenfonds PGB per 1-1-2027 uitvoeren. Echter moeten wij daar uiterlijk 1 december dit jaar uitsluitsel over geven. Vandaar dat dit nu al besloten moet worden.

Een onderhandelingsresultaat

Om ervoor te zorgen dat jullie pensioenen goed terecht komen in het nieuwe pensioenstelsel hebben wij een aantal gesprekken gevoerd met de werkgever. Vakbonden werden hierbij geadviseerd door een externe adviseur met veel kennis en ervaring. Inmiddels zijn we zover dat we kunnen zeggen: dit is het beste resultaat voor de meeste mensen. Net zoals bij een cao noemen we dit een onderhandelingsresultaat. Dat betekent dat wij een onderhandelingsresultaat ook zullen voorleggen aan onze vakbondsleden. Die hebben immers een stemrecht. Wij willen dit onderhandelingsresultaat positief aan jullie voorleggen. In de bijlagen vind je de tekst van het onderhandelingsresultaat.

Op 24 september 2024 heeft Joost Borm jullie een presentatie gegeven over bovenstaande. In de bijlagen kun je de presentatie terugvinden.

Stemmen

Bij deze krijgen de vakbondsleden de mogelijkheid om te stemmen. Bij een meerderheid voor het onderhandelingsresultaat wordt de stap naar het nieuwe stelsel per 1-1-2027 een feit.

Je kan stemmen tot en met woensdag 2 oktober 15:00 uur

Mede namens Ashna Kamta (bestuurder FNV),