Contributieteruggave

Download het aanvraagformulier in MijnCNV

Als werkend CNV-lid kun je jaarlijks tot wel € 90 van je vakbondscontributie terugverdienen. Wat is hiervoor nodig en hoe werkt het? Wij leggen het aan je uit en geven een stappenplan.

Voordeel op je lidmaatschap

Dankzij afspraken in veel cao's kun je als lid je vakbondscontributie van je inkomensbelasting aftrekken. Dit kan via je werkgever. Het fiscale voordeel maakt je lidmaatschap voordeliger. Wil je weten welke afspraken voor jou gelden?

Bereken je voordeel

Jouw voordeel hangt af van het percentage van je inkomensbelasting. Voor een inkomensbelasting van 36,97% ziet het voordeel er als volgt uit: Als je in 2024 € 20,50 contributie per maand betaald, dan is het met het voordeel € 12,92 per maand. Betaal je € 16,50 per maand, dan wordt het € 10,40. Betaal je € 10,50 per maand, dan is het nog maar € 6,62.

Belangrijk voor dit voordeel is dat de afspraak is vastgelegd in je cao en dat er beschikbare vrije ruimte is in de werkkostenregeling. Dit kun je navragen bij je werkgever. Je kunt dit voordeel aanvragen bij je werkgever vanaf half september. Dit doe je met de contributiebrief. Je ontvangt automatisch bericht wanneer het zo ver is.

Stappenplan teruggave van vakbondscontributie

Het voordeel vraag je aan met de contributiebrief, deze vind je in MijnCNV.

Stap 1: Controleer je gegevens
Zorg dat je gegevens up to date zijn. Controleer of wijzig je gegevens eenvoudig via mijn.cnv.nl. Lukt dit niet? Geef je wijzigingen door via het contactformulier.

Stap 2: Wacht op ons bericht
In het najaar ontvang je automatisch bericht van ons als jouw cao het belastingvoordeel regelt en dit op jou van toepassing is.

Stap 3: Download en lever het formulier in bij je werkgever
Heb je bericht ontvangen? Download de contributiebrief op mijn.cnv.nl, print het uit en lever het vóór 1 oktober in bij je werkgever (let op: deze datum kan per werkgever verschillen).

Stap 4: Uitbetaling door je werkgever
Je werkgever neemt de verklaring in en zorgt voor de uitbetaling, meestal met je laatste loon van het jaar of de eindejaarsuitkering.

Contributieteruggave bij einde dienstverband of andere werkgever

Verwacht je binnenkort te stoppen met werken vanwege je pensioen of verander je van werkgever? Dit kan invloed hebben op wanneer je de contributieteruggave moet aanvragen. Neem in dat geval contact op.

Contributieteruggave als zzp'er

Als zzp'er kun je de vakbondscontributie als beroepskosten opgeven in je aangifte inkomensbelasting. Hiervoor heb je een factuur nodig met het jaarbedrag van je contributie. Deze kun je eenvoudig downloaden via mijn.cnv.nl

Account aanmaken en inloggen op MijnCNV

Wil je graag een account aanmaken op MijnCNV? Of heb je hulp nodig bij het inloggen? We leggen je stap voor stap uit hoe je dit doet.

Veelgestelde vragen over contributieteruggave

Heb je nog vragen?

Kom je er niet uit of heb je ergens hulp bij nodig? Neem dan contact met ons op en wij helpen je verder.

Laat je stem horen en word nu lid!

Samen staan we sterker. Tijdelijk betaal je in totaal € 24,- voor de eerste zes maanden.

• Betere arbeidsvoorwaarden
  • Hulp bij professionele ontwikkeling
  • Juridische ondersteuning als het tegenzit