contributie

Hoe verdien ik een deel van mijn contributie terug?

Er zijn verschillende manieren waarop je jouw CNV-lidmaatschap voordeliger kunt maken. Zo kun je in veel gevallen de contributie belastingvrij aftrekken via je werkgever. Je kunt ook gebruikmaken van kortingsacties. Ontdek hoe jij een deel van je contributie terug kunt krijgen.

Contributieteruggave

Als werkend CNV-lid kun je jaarlijks tot wel € 90 van je vakbondscontributie terugverdienen. Dankzij afspraken in veel cao's kun je als lid je vakbondscontributie aftrekken van de inkomensbelasting. Dit kan via je werkgever. Het fiscale voordeel maakt je lidmaatschap voordeliger.

Bijvoorbeeld: Als je in 2024 € 20,50 contributie per maand betaalt, dan wordt dat met het fiscale voordeel € 12,92 per maand. Betaal je € 16,50 per maand, dan wordt het € 10,40. Betaal je € 10,50 per maand, dan is het nog maar € 6,62.

Dit is het voordeel bij een inkomensbelasting van 36,97%. Belangrijk voor dit voordeel is dat de afspraak is vastgelegd in je cao en dat er beschikbare vrije ruimte is in de werkkostenregeling. Dit kun je navragen bij je werkgever. Je kunt dit voordeel aanvragen bij je werkgever vanaf half september. Dit doe je met de contributiebrief die je van ons ontvangt. Je krijgt hierover automatisch bericht als het zo ver is.

Stappenplan contributieteruggave

Hulp nodig bij het aanvragen? Met ons stappenplan kun je eenvoudig zelf de stappen doorlopen om het voordeel aan te vragen bij je werkgever.

Een hand die geld uit de pinautomaat pakt

Word lid via de kortingsacties van je werkgever

Sommige werkgevers geven korting op je vakbondscontributie. Er zijn verschillende opties: met een kortingscode, tijdens de Maand van de Vakbond of tijdens de looptijd van de cao. Lees hieronder meer over de verschillende kortingsacties.

Word lid met korting

Sommige werkgevers betalen gedeeltelijk mee aan jouw lidmaatschap via een kortingsactie. Word je voor het eerst lid van CNV? Dan vergoedt een aantal werkgevers (een deel van) jouw contributie in het eerste jaar. Check hieronder welke werkgevers dat zijn en kies de actie die voor jou geldt.

Word lid in de Maand van de Vakbond

Tijdens de Maand van de Vakbond bieden sommige werkgevers 1 jaar gratis vakbondslidmaatschap aan. Je betaalt in het eerste jaar geen contributie omdat je werkgever deze kosten dekt. Wij incasseren dan geen contributie van je rekeningnummer. Vanaf het tweede jaar betaal je maandelijks contributie.

Kortingen voor CNV-leden

Wist jij dat je met een lidmaatschap bij CNV ook van verschillende kortingen gebruik kunt maken? Dit is een van de vele voordelen van het lidmaatschap. Lees meer over de verschillende kortingen voor CNV-leden.

Kortingen met een CNV-lidmaatschap

Naast korting op je lidmaatschap, krijg je ook veel korting mét je lidmaatschap. Zo kun je korting krijgen op je energiecontract, verzekeringen, telefoonabonnementen en meer.

Schrijf je in

Je geboortedatum

Gegevens over je werk
Gegevens voor betaling
Akkoord en verzenden
Statuten en privacyverklaring

Laat je stem horen en word nu lid!

Samen staan we sterker. Tijdelijk betaal je in totaal € 24,- voor de eerste zes maanden.

• Betere arbeidsvoorwaarden
  • Hulp bij professionele ontwikkeling
  • Rechtshulp voor werk en privé