Normaal gesproken lopen de onderhandelende partijen de tekst van overeenkomst na of een en ander correct verwoord is. Meestal is dat geen probleem en is het akkoord zoals het op papier staat. Het kan voorkomen dat er achteraf nog wijzigingen zijn, bijvoorbeeld doordat de wet tussentijds is veranderd of dat er geen duidelijkheid is wat partijen onderling bedoelen. Dit laatste is het geval gebleken de afgelopen maanden.
Punt 5 van het onderhandelingsakkoord zorgde voor onduidelijkheid. Jullie werkgever wenste een aanpassing van de definitie “overuren” (ingangsdatum 1 september 2022).
Onder overwerk voor werknemers ( zowel fulltimers als parttimers) wordt verstaan een werktijd van:
- Meer dan 42 uur per week, of
- Meer dan 9 uur per dag.
Verslechtering schrappen
Wat ons betreft was dat een verslechtering. Met onze uitleg dat je 100% betaald zou worden voor alle tijd "boven op je contract uren", bleek niet wat de werkgever hiermee bedoelde. Het idee van de werkgever was pas betalen na 42 uur per week of 9 uur per dag en hiermee gaan wij niet akkoord.
Na goed intensief onderling overleg, komt DHL er op terug en wil afzien van deze wijziging. Wij, de onderhandelingsdelegatie van de vakbonden FNV en CNV, zijn blij dat de werkgever dit punt wenst te schrappen. Met dit punt uit het akkoord kan de cao worden afgerond en het cao boekje gemaakt worden.
Leden van CNV Vakmensen stemmen over deze wijziging.
Om punt 5 van het akkoord uit de overeenkomst te halen moeten de vakbonden deze wijziging aan de leden voorleggen.
Het verwijderen van punt 5 betekent dat de overwerk systematiek blijft zoals die was.
H1 artikel 1 lid 12: Overuren: uren, afgerond op kwartieren, waarop buiten de dagelijkse (ingeroosterde) werktijd van 8 uren wordt gewerkt. Het eerste kwartier overwerk geldt alleen als overwerk als in enig volgend kwartier meer dan 7,5 minuten is gewerkt;
Ik verzoeken je als lid van CNV Vakmensen om je stem uit te brengen of je akkoord gaat met het laten vervallen van punt 5 van het onderhandelingsresultaat. Stem via deze link. Geef aan of je voor of tegen de wijziging bent. Graag ontvang ik jullie reactie voor vrijdag 24 februari aanstaande om 12:00 uur. Na de stemming ontvangen jullie in week 9 informatie over het resultaat.
Vragen/opmerkingen
Mocht je naar aanleiding van deze Nieuwsbrief vragen hebben of opmerkingen willen plaatsen, mail me dan: r.jongen@cnvvakmensen.nl
Een cao ontstaat niet zomaar: ZONDER LEDEN GEEN CAO! Dit is de slogan die van toepassing is op de leden-werfactie van CNV Vakmensen (kijk op de website www.cnvvakmensen.nl voor meer informatie.
De vertegenwoordiging van het aantal CNV Vakmensen bij DHL is behoorlijk, maar nieuwe leden zijn welkom. Niet leden wens ik graag te betrekken bij het onderhandelingsproces. Alleen als je lid bent van CNV Vakmensen of een andere bond heb je stemrecht over het onderhandelingsresultaat van de cao.
Mocht je als CNV lid graag hebben dat ik je op je werkplek ontmoet, mail me dan. Ik kom graag naar je werkplek om in gesprek te gaan en aan eventueel nieuwe leden uit te leggen wat de voordelen zijn als je lid bent van CNV Vakmensen.
René Jongen
bestuurder CNV Vakmensen
E r.jongen@cnvvakmensen.nl
M 06 5120 2961