Werkgevers
De werkgevers laten tot nu toe niets van zich horen als het gaat om de oplossing van dit conflict. Sterker nog, in het nieuws laten ze weten dat er geen geld is en dat er ook niets meer bijkomt. Over werkdruk horen we de werkgevers niet praten. Ondank dat ze bij het begin van de onderhandelingen gezegd hebben dat ze dat wel een belangrijk onderwerp vinden waar ook zij afspraken over wensten te maken. Echter op bijna geen enkel voorstel van ons zijn ze ingegaan. Het enige antwoord was dat elk voorstel teveel geld kost. Daaruit blijkt wel dat het welzijn van de medewerkers in het openbaar vervoer voor de werkgevers geen rol speelt.
Ook zeggen de werkgevers dat ze er mogelijk de voorkeur aan geven om geen cao af te sluiten. Wil je een aantrekkelijke sector blijven, dan moet je dat vooral doen. Hoe dom kun je zijn!
De stakingen
Wij merken dat, sommige vestigingen uitgezonderd, de bedrijven geen moeite doen om de sfeer een beetje vriendelijk te houden. We zien geknutselde diensten en werkwillenden worden onder druk gezet andere diensten te rijden. De OR van Connexxion voelt zich zelfs genoodzaakt een kort geding tegen haar werkgever aan te spannen, omdat Connexxion voor een vestiging een dienstenpakket in elkaar heeft gezet wat niet door de OR is goedgekeurd. Blijkbaar interesseert het de werkgevers niet dat zij nadat deze stakingen voorbij zijn zij deze medewerkers, die niets anders doen dan voor hun rechten opkomen, keihard nodig zullen hebben. De arbeidsverhoudingen worden door het gedrag van de werkgevers behoorlijk op scherp gezet.
Besmet
Jullie hebben berichten gestuurd dat op sommige plaatsen touringcars ingehuurd worden. In Friesland huren scholen touringcars in om studenten naar school te brengen en op Schiphol rijden zelfs een aantal touringcars de route van een lijn op Schiphol. Met name van dat laatste, daar balen we ontzettend van. We hebben dat ook aangekaart bij de Arbeidsinspectie die daarop moet controleren. Helaas is die tot het oordeel gekomen dat het geen besmet werk is. Het is een derde die vervoer inhuurt om onder andere zijn eigen personeel van en naar werk te vervoeren. Het is ook geen openbaar vervoer, omdat er geen sprake is van betaald vervoer.
Hoe verder?
We zijn blij met de enorme actiebereid. Ondanks dat werkgevers zeggen dat het allemaal wel meevalt, is het openbaar vervoer in Nederland flink ontregeld. Maar we moeten wel nadenken hoe we verder gaan als de werkgevers zo halsstarrig blijven. Morgenavond spreken we met de cao commissie nadat we eerst met het actiecomité gesproken hebben. Bovenal willen we samen met FNV voor zowel OV als Multimodaal gaan voor een goede cao voor beiden. We voeren samen actie.
We houden jullie op de hoogte.Hanane Chikhi
h.chikhi@cnvvakmensen.nl
Evert Jan van de Mheen
ej.vandemheen@cnvvakmensen.nl
Heb je een vraag op opmerking aan de onderhandelaar?
poll__results
Bedankt voor je stem!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief over werk en inkomen. Je ontvangt deze 1x per maand.