Akkoord gekozen pensioensysteem Philips

Inzake de herziening Pensioenregeling Philips is er een akkoord bereikt over het gekozen pensioensysteem. Leden van CNV kunnen hun stem hierover uitbrengen. An English version is attached.

Akkoord Pensioenregeling

Na onze berichtgeving in december 2023 over de te maken keuzes op het vlak van de pensioenregeling kunnen we je berichten dat we een akkoord hebben bereikt over het gekozen pensioensysteem, compensatie voor een hogere werknemerspremie en over een overzienbare opting out met de werknemerspremie. Gezien de bereikte resultaten leggen we het akkoord met een positief advies aan jullie voor.
Vakorganisaties en Philips vinden het belangrijk dat er een goede regeling is voor onze medewerkers, wanneer zij aan het eind van hun loopbaan met pensioen gaan. Er is sinds vorig jaar een nieuwe wet die verplicht tot het aanpassen van alle bestaande pensioenregelingen in Nederland. Naar aanleiding daarvan zijn Philips en de vakorganisaties met elkaar in overleg gegaan. Met dit bericht informeren wij jou gezamenlijk over de uitkomsten voor de mensen die onder de cao in Nederland vallen (tot en met vakgroep CG80).

De wensen van Philips

Het pensioen moet wat Philips betreft toekomstbestendig en solide zijn, en min of meer gelijk aan wat andere partijen in de markt bieden. Het dient daarbij zo veel als mogelijk flexibel te zijn en aan te sluiten bij de persoonlijke voorkeuren van onze medewerkers.
In september 2023 heeft Philips aan jou en je collega’s via een enquête gevraagd om voorkeuren voor individuele keuzevrijheid in de nieuwe pensioenregeling aan te geven. Een derde van de medewerkers heeft hiervan gebruik gemaakt. Voor Philips waren de uitkomsten van die survey de basis voor de besprekingen met de vakbonden over een nieuwe regeling.

Uitgangspunten van vakorganisaties

Vakbonden vinden pensioen een zeer belangrijke arbeidsvoorwaarde waar zij bij betrokken willen blijven. Daarbij kiezen de vakorganisaties na de overgang naar het nieuwe stelsel voor een solidaire regeling die het meest lijkt op het huidige systeem. Met een goede bescherming tegen tegenvallers, maar vooral een goede opbouw gegeven de hoogte van de premie die bij Philips geldt. Vakbonden kunnen zich vinden in het voorstel van Philips om ruimte te bieden om eigen keuzes te maken, zij het alleen boven een salarisgrens en voor een overzienbaar deel.

De uitkomst: solidaire pensioenregeling met een flexibele component

Na intensief overleg is er een overeenkomst gesloten over de herziene pensioenregeling. Deze overeenkomst wordt door de vakbonden aan de leden voor stemming voorgelegd. De details van de overeenkomst lichten we hieronder graag toe.

Wat zijn de vakbonden en Philips overeengekomen?

• De pensioenregeling van Philips zal wijzigen met ingang van 1-7-2026.
  • De regeling wordt vormgegeven als een solidaire premieregeling met een overzienbare, flexibele component.
  • De totaal beschikbare premie voor pensioen blijft gelijk, namelijk 29,4% van het deel van je salaris waarover pensioenpremie berekend wordt.
  • Met ingang van 1-10-2024 wordt de bijdrage van medewerkers aan het pensioen verhoogd van 2% naar 8% van het deel van je salaris waarover pensioenpremie berekend wordt. De bijdrage van Philips aan de pensioen-inleg gaat omlaag van 27,4% naar 21,4%.
  • Ter compensatie worden de brutosalarissen per 1-10-2024 zodanig verhoogd, dat er netto dan geen verschil is. Een hoger brutosalaris kan voordelig zijn voor bijvoorbeeld je bonus, je ploegentoeslag, jouw pensioenopbouw of wanneer je een hypotheek wilt afsluiten.
  • De salarisschalen in de CAO worden aangepast per 1-10-2024: per vakgroep zal de compensatie en daarmee de verhoging van het brutosalaris voor schaalpositie 100 worden berekend. De salarisschalen worden vervolgens per 1 oktober 2024 aangepast op basis van het nieuwe berekende salaris van schaalpositie 100 in elke vakgroep.
  • Zodra de nieuwe regeling per 1 juli 2026 van kracht wordt, krijgen medewerkers met een jaarsalaris hoger dan € 87.500 bruto, de keuze om de eigen pensioenbijdrage van 8% boven deze salarisgrens niet of slechts ten dele te sparen voor pensioen. Kiezen zij niet voor pensioensparen, dan wordt het bedrag in het volgende kalenderjaar bruto, in 12-maandelijkse termijnen, tegelijk met het salaris uitgekeerd.
  • De salarisgrens van € 87.500,- heeft een peildatum zijnde 1 januari 2025 en wordt nadien geïndexeerd.
  • In de nieuwe pensioenregeling zal het ook mogelijk worden om zelf meer pensioen te sparen binnen fiscale grenzen.
We leggen het akkoord met een positief advies voor omdat we goed hebben geluisterd naar jullie input bij aanvang van de pensioendiscussie in 2022. Toen is ons duidelijk meegegeven te gaan voor een solidaire premieregeling. Philips verbond aan die keuze weliswaar een stijging van de werknemerspremie doch die wordt prima gecompenseerd. Werknemers die een hoger salaris verdienen dan € 87.500,- kunnen in de toekomst nadat men in de volle breedte is geïnformeerd over de gevolgen, kiezen voor een opting out.

Stemming voor leden

De tekst van de (deel)overeenkomst zoals die met vakbonden is opgesteld vind je in bijlagen op deze pagina: www.cnvvakmensen.nl/industrie/metalektro/cao-philips/ Ze zijn te vinden onder Download jouw cao = Meer downloads.
Vakbonden leggen deze overeenkomst aan de leden voor:  leden mogen hier hun stem over uitbrengen. Op genoemde webpagina vind je verschillende bijlagen zoals een FAQ, en een 3-tal flyers waarun je veel gestelde vragen en informatie aan de hand van een drietal voorbeelden over de bereikte overeenkomst aantreft.
Leden van CNV kunnen nu stemmen. Alleen leden mogen hun stem uitbrengen. We vragen je bij stemming naar jouw relatienummer, naam en adresgegevens. Klik hier om te stemmen: dit kan uiterlijk 25 april 2024.

Hoe verder?

Zodra de nieuwe regeling formeel is, start Philips Pensioenfonds met de voorbereiding van de invoering ervan. Op 1 juli 2026 gaat je pensioen over in de nieuwe regeling: Philips Pensioenfonds zal je daar zorgvuldig in begeleiden.

Erwin van Weerden, kaderlid CNV
Arjan Huizinga, bestuurder CNV