Booking.com: members vote against VLS and Social Plan

(Nederlandse versie staat verderop in de Nieuwsbrief). Last week, we as CNV presented to you the negotiation result for the Voluntary Leaver Scheme (VLS) and Social Plan at Booking.com. CNV members voted in the majority against this result. The members of the other unions were also negative. We are now trying to enter into talks with the HR management of Booking.com with the aim of improving the plans. Whether this will succeed is uncertain.

Negative result
CNV members indicate in the majority that they are not satisfied with the negotiation result. Reasons given by members for this include the arrangement on RSUS, the notice period, the bonus and the too limited difference between VLS and Social Plan. Another factor is that Booking.com's reorganization plans are too vague, making it unclear why a reorganization has to take place and who will or will not be affected.

Consequences
Because the other unions also have a negative outcome, we will not sign the VLS and the Social Plan. This puts the management of Booking.com in a difficult situation because there is no support for what they want to do. We therefore hope that Booking.com will enter into discussion with us about the situation that has arisen. However, this is not mandatory in the Netherlands. Booking.com can start offering the VLS and the Social Plan, even without union support, to the employees affected by the announced reorganization. This applies to both the first and second phases of the reorganization process.

How to proceed now?
In addition to our approach of entering into talks with management, we also want to hear from the works council how they view this emerging situation. In this process, unions and works council have worked together. We will discuss together what impact the negative vote by union members has on the reorganization process. If there is any news about this you will receive a newsletter as soon as possible.

CNV membership benefits
Regardless of upcoming developments, as a member you can always call on CNV's legal services. Take advantage of the benefits of CNV membership when you need it!

Questions and/or comments?
You can contact the CNV help desk (030-7511001) or me with your questions. Or bring your concerns to the attention of colleague at Booking.com Ronald van Loon, who in addition to his Works Council membership has been a CNV member for years: ronald.vanloon@booking.com.

Marten Jukema
Union negotiator CNV
m.jukema@cnv.nl
06-13204112

Booking.com: leden stemmen tegen VLS en Sociaal Plan
Vorige week hebben we als CNV het onderhandelingsresultaat voor de vrijwillige vertrekregeling (VLS) en Sociaal Plan bij Booking.com aan jullie voorgelegd. De leden van het CNV hebben in meerderheid tegen dit resultaat gestemd. Ook de leden van de andere vakbonden waren negatief. We proberen nu met de HR directie van Booking.com in gesprek te komen met als doel om de plannen te verbeteren. Of dit gaat lukken is onzeker.

Negatieve uitslag
Leden van het CNV geven in meerderheid aan niet tevreden te zijn met het onderhandelingsresultaat. Redenen die leden aangeven hiervoor zijn onder andere de regeling over RSUS, de opzegtermijn, de bonus en het te beperkte verschil tussen VLS en Sociaal Plan. Ook speelt een rol dat de reorganisatie plannen van Booking.com te vaag zijn waardoor niet duidelijk is waarom er een reorganisatie moet plaatsvinden en wie wel of niet geraakt wordt.

Gevolgen
Doordat ook de andere vakbonden een negatieve uitslag hebben zal de VLS en het Sociaal Plan niet door ons getekend worden. De directie van Booking.com komt daardoor in een moeilijke situatie omdat er geen draagvlak is voor hetgeen ze willen doen. Daarom hopen we dat Booking.com met ons in gesprek wil over de ontstane situatie. Echter, dat is niet verplicht in Nederland. Booking.com kan het VLS en het Sociaal Plan, ook zonder steun van vakbonden, gaan aanbieden aan de medewerkers die worden geraakt door de aangekondigde reorganisatie. Dat geldt zowel voor de eerste als de tweede fase van het reorganisatieproces.

Hoe nu verder?
Naast onze insteek om met de directie in gesprek te gaan willen wij ook van de ondernemingsraad horen hoe zij tegen deze ontstane situatie aankijken. In dit traject hebben vakbonden en ondernemingsraad samen opgetrokken. We zullen samen bespreken welke gevolgen de negatieve stemming bij de leden van de vakbonden heeft op het reorganisatieproces. Als er nieuws hierover te melden is dan krijg je zo snel mogelijk een nieuwsbrief.

Voordelen CNV lidmaatschap
Ongeacht de komende ontwikkelingen kan je als lid altijd een beroep doen op de juridische dienstverlening van het CNV. Maak gebruik van de voordelen van het CNV lidmaatschap als je dat nodig hebt!

Vragen en/of opmerkingen?
Je kunt voor je vragen terecht bij de helpdesk van het CNV (030-7511001) of bij mij. Of breng je zorgen onder de aandacht bij collega bij Booking.com Ronald van Loon, die naast zijn OR lidmaatschap al en jarenlang CNV lid is: ronald.vanloon@booking.com.

Marten Jukema
Vakbondsbestuurder CNV
m.jukema@cnv.nl
06-13204112