Breng je stem uit over het nieuwe pensioen JDE vóór 21 oktober!

We hebben je afgelopen mei via een nieuwsbrief geïnformeerd over de gevolgen van de nieuwe pensioenwet die op 1 juli 2023 van kracht is geworden. Ook hebben we jullie een aantal keuzemogelijkheden voorgelegd voor zowel Pensioenfonds PGB als STAP (gesloten pensioenkring Douwe Egberts). De uitkomsten daarvan hebben we met jullie gedeeld en vormden De basis om te komen tot afspraken met JDE over de transitie naar het nieuwe pensioenstelsel. Verder zijn er in de afgelopen periode sessies geweest om jullie te informeren over de gemaakte afspraken. Nu is het moment gekomen om jullie stem uit te brengen over de nieuwe pensioenregelingen!

Wil je de bovengenoemde nieuwsbrieven teruglezen?  Dat kan dat natuurlijk. De nieuwsbrief met informatie over het nieuwe pensioenstelsel en de belangrijkste begrippen is terug te lezen via deze link. De uitkomsten van de keuzemogelijkheden die we jullie hebben voorgelegd via een enquête zijn hier terug te lezen.

Onderhandelingsresultaat PGB en STAP

Na een door ons zorgvuldig gelopen proces hebben we met JDE een onderhandelingsresultaat bereikt over de voorgenomen aanpassingen in de pensioenregelingen PGB en STAP.  De gemaakte afspraken en uitgangspunten in het onderhandelaarsresultaat zijn voor zowel PGB als STAP verwerkt in een concept transitieplan. Het concept transitieplan bevat de verantwoording waarom gekozen is voor de invulling van de nieuwe pensioenregeling en waarom sprake is van een evenwichtige overstap hiernaartoe. Zowel de beide onderhandelingsresultaten als de concept transitieplannen zijn terug te vinden als bijlagen bij deze nieuwsbrief.

De belangrijkste afspraken nieuwe pensioenregeling PGB

• We hebben gekozen voor een solidaire premieregeling met een individuele pensioenpot en een gezamenlijke solidariteitsreserve van maximaal 5% om eventuele dalingen in pensioenuitkeringen te dempen;
  • Voorgenomen overgangsdatum voor de nieuwe regeling is 1 januari 2027;
  • Uitgangspunt blijft een maximumpremieniveau van 21,8% van de totale som van de gemaximeerde parttime pensioenlonen van de medewerkers. De bijdrage van de werknemers blijft hierbij ongewijzigd op 2% van de pensioengrondslag;
  • Een pensioenambitie waarbij de deelnemer op de pensioendatum een pensioen van ongeveer 75% van de gemiddelde pensioengrondslag in 43 dienstjaren ontvangt;
  • Nabestaandenpensioen:
    • Een vaste uitkering van € 19.000, - per jaar tot AOW datum partner. Vanaf 2027 wordt dit bedrag jaarlijks verhoogd met de procentuele wijziging van de AOW-uitkering voor een alleenstaande;
    • Een levenslange uitkering van 35% van het laatstverdiende salaris;
    • Een wezenpensioen van 20% van het salaris voor een halve wees en 40% van het salaris voor een volle wees;
  • Vanaf transitiedatum, naar verwachting 1 januari 2027, zal de AOW-franchise gebaseerd worden op 100/75 van de AOW-uitkering plus vakantie-uitkering die geldt voor gehuwden met een partner ouder dan de AOW-leeftijd.

De belangrijkste afspraken nieuwe pensioenregeling STAP (gesloten pensioenkring Douwe Egberts)

• We hebben gekozen voor een solidaire premieregeling met een individuele pensioenpot en een solidariteitsreserve die eerst wordt gevuld tot 5% (mits voldoende dekkingsgraad) vanuit het vermogen van de pensioenkring DE. De solidariteitsreserve kan doorgroeien tot maximaal 8,5%.
  • Voorgenomen overgangsdatum voor de nieuwe regeling is 1 januari 2027
  • De reserves worden collectief belegd. De rendementen worden toegekend per leeftijdscategorie;
  • Na pensioendatum wordt het kapitaal doorbelegd. De uitkering is variabel;
  • Nabestaandenpensioen (voor- en na de pensioendatum):
  • Het tot 1-1-2027 (of latere transitiedatum), opgebouwde partnerpensioen zal bij overlijden voor de pensioendatum tot uitkering komen.
  • Met het persoonlijk pensioenvermogen kan op de pensioendatum een nabestaandenpensioen worden aangekocht. Dit nabestaandenpensioen komt tot uitkering indien de deelnemer komt te overlijden na de pensioendatum.

Stemmen

Pensioen is een belangrijke arbeidsvoorwaarde voor zowel werkenden als gepensioneerden. Als CNV- lid heb jij daarover het laatste woord. We leggen beide nieuwe pensioenregelingen met een positief advies aan jullie voor. Breng je stem uit vóór 21 oktober 2024.

Klik hier om te stemmen

Krijg je deze stemmogelijkheid per post?

Heb je deze stemming per post ontvangen dan houdt dit in dat we geen mailadres van jou hebben.
Om voor nu je stem uit te brengen ga je als volgt te werk. Ga naar https://stemmen.cnvv.nl en stem met je relatienummer en de unieke code die je hierbij ontvangt.

Martin van Eerde
Bestuurder CNV