Cao onderhandelingen cao contactcenters

De onderhandelingen voor de cao contactcenters gaan beginnen. Werkgever heeft de voorstellen ontvangen. Maandag 30 september praten we met werkgever over de cao. De inzet staat hieronder. Wil je de onderhandelingen volgen, geef je op voor de whatsapp groep.

De cao voor de facilitaire contactcenters is een cao in aanbouw. We hopen deze cao ronde weer een paar mooie zaken te realiseren. 

Dank voor jullie hulp

De inzet voor de cao is bepaald door jullie. Via onze enqeute hebben jullie aangegeven wat je belangrijk vindt. Ook heeft de kadergroep uitgebreid overleg gevoerd over de inzet. Daarnaast kreeg ik van veel mensen mailtjes en appjes.  Dank voor iedereen die de moeite heeft genomen om mee te doen. Hieronder staat de inzet:

Wat zijn de belangrijkste punten?

Cao voor iedereen
Werknemers willen dat de cao voor meer collega's gaat gelden.  Nu geldt de cao alleen voor agents. We gaan deze keer regelen dat de direct leidinggevenden onder de cao gaan komen. Tegen welk loon, en welke cao verhoging, daar gaan we over onderhandelen. 

Salaris
de cao kent een laag salaris. Dat weten jullie. We willen voor iedereeen minimaal 6% verhoging. Maar we willen ook weg van het minimumloon, daar zitten we nu vlak boven. We willen meer afstand van het minimumloon en zorgen dat je gewoon van je loon kunt leven.   Ook willen we dat er in het salaris afstand tussen de 3 niveau's agents en de teamleiders komt en blijft. Dit omdat nu teamleiders of agenst met veel ervaring door nieuwe collega's werden ingehaald omdat het minimumloon steeg. Dat motiveert niet. Naast loon zetten we in op verbetering van jullie reiskostenvergoeding. 

Jongeren
Jongeren kunnen nu nog voor hetzelfde werk als hun oudere collega's veel minder betaald krijgen. Dat vinden jullie niet meer kunnen. We willen dat iedereen hetzelfde loon krijgt. Voor stagaires vragen we een stagevergoeding.

Periodieke loons verhoging (PA) terug in de cao. Werkgevers hadden de PA uitgezet. Jullie waren hier massaal niet tevreden over. Dit jaar komt de pa weer terug. We onderhandelen over de hoogte en de voorwaarden voor een pa.

Gezond en gelukkig werken nu en in de toekomst. 
Het verloop in de branche is hoog. Het ziekteverzuim is hoog we horen dat jullie veel stress hebben. Hierover willen we afspraken maken. Je kunt dan denken aan meer vrije dagen of adv en meer regelruimte om werk en prive te combineren. Ook denken we dat eerder een vast contract meer rust geeft. Verder willen we meer aandacht voor scholing en opleiding en loopbaan, vooral in relatie tot de gevolgen van AI en LLM op de branche.

Pensioen verbeteren
In de vorige cao hebben we de eerste paal voor het pensioenhuis geslagen. We gaan nu verder werken aan het uitbouwen van het pensioen.

Alle voorstellen kun je lezen in de bijlage.

Heb je vragen dan kun je mij Roderik Mol bestuurder Cnv mailen of appen r.mol@cnv.nl of 0620471890

Whatsapp groep. Via deze whatsapp groep(zie link) kun je de cao onderhandelingen volgen. Meld je aan: https://chat.whatsapp.com/JW34xucCB4dIT5Cc3VV82k

Meldpunt: heb je iets te melden waarvan je vindt dat wij dat moeten weten dan kan dat hier: Meldpunt Callcenters - Cao Callcenters | CNV

Downloads