CNV: geef werkenden meer recht op zorgtijd

Werkenden moeten meer recht krijgen op zorgtijd: tijd voor mantelzorg, kinderen of vrijwilligerswerk.

Dat is een belangrijk uitgangspunt van de nieuwe CNV-visie die vandaag wordt gepresenteerd op het openingscongres ter ere van de fusie van alle CNV-bonden. Onder andere SZW-minister Karien van Gennip en oud-premier Balkenende spreken op dit congres.

‘Het ziekteverzuim neemt toe, de werkdruk is hoog en er staat een enorme vergrijzingsgolf voor de deur. De werkende van nu houdt vele ballen hoog en zit steeds vaker klem tussen werk, privé en zorgtaken. Het recht op zorgtijd gaan we daarom steviger verankeren in de cao’s,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

‘Meer zorgtijd betekent fittere werknemers, een hogere productiviteit, meer rust en balans, minder burn-outs. Niet de nadruk op welvaart, maar op welzijn is ons uitgangspunt.’

Kortere werkweek
Het recht op meer zorgtijd past in het pleidooi van CNV om een 30-urige werkweek in te voeren. Een meerderheid van Nederland is hier voorstander van, blijkt uit CNV-onderzoek. 54% verwacht dat over 10 jaar de 30-urige werkweek de norm is en bijna de helft vindt vijf dagen werken niet meer van deze tijd.

Fortuin: ‘Steeds meer bedrijven gaan overstag en voeren een kortere werkweek in. Afas is een grote speler die deze week de 4-daagse werkweek invoerde. Ook kleinere bedrijven experimenteren ermee. In het buitenland is de kortere werkweek gangbaarder dan in Nederland. Initiatieven uit IJsland, Engeland en Nieuw-Zeeland zijn bewezen effectief. In de cao’s van CNV nemen we nu de kortere werkweek op als inzet in de onderhandelingen.’

De CNV-visie bestaat uit drie pijlers:

• Goed en betekenisvol werk
  • De ontwikkeling van mensen staat centraal
  • Werk met balans en verbinding

Openingscongres
Het openingscongres vindt vandaag plaats in het NBC Congrescentrum (Blokhoeve 1 te Nieuwegein) en start om 12.00 uur. Het congres luidt de feestelijke start in van de fusie tussen de diverse CNV-bonden CNV Vakcentrale, CNV Vakmensen, CNV Connectief en CNV Jongeren. Het CNV vormt hiermee vanaf nu één organisatie. Een mijlpaal in 100 jaar. ‘Door deze fusie verdubbelen we onze slagkracht. Dit betekent dat wij een nog betere en krachtige stem kunnen geven aan onze leden. Ieder lid, maar ook iedere werkende, profiteert hiervan,’ aldus Fortuin.