CNV-onderzoek: oudere werknemer komt nog steeds moeilijk aan de bak

Oudere werknemers staan nog steeds te vaak aan de kant op de arbeidsmarkt. 42% van de werknemers geeft aan dat hun werkgever weinig mensen aanneemt boven de 55 jaar. Dit blijkt uit CNV-onderzoek onder 1900 leden boven de 45 jaar.

Van de respondenten die zelf op zoek zijn naar een nieuwe baan (15%) krijgt ruim 4 op de 10 veel afwijzingen op sollicitaties. In de commerciële sectoren worden 55-plussers vaker afgewezen dan in de publieke sectoren. 16% van de werkzoekende 55-plussers wordt nooit op sollicitatiegesprek uitgenodigd. 37% merkt dat het moeilijker is om aan het werk te komen dan een jaar geleden.

Piepen en kraken
‘De arbeidsmarkt piept en kraakt aan alle kanten. Werkgevers halen de vreemdste toeren uit om nieuwe medewerkers aan te trekken. Nederland loopt op sommige punten vast wegens gebrek aan personeel, zeker in de zorg, techniek, kinderopvang en andere cruciale sectoren. Het is daarom ontluisterend dat oudere werknemers zo moeilijk aan het werk komen. Zij zijn keihard nodig maar staan toch vaak aan de kant,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter.

‘Deze groep brengt een schat aan ervaring mee, kan het mentorschap vervullen voor jongere werknemers en is bovendien loyaal naar hun werkgever. Onbegrijpelijk dat zoveel werkgevers deze groep links laten liggen.’

Investeren in scholing
77% is bereid om extra te investeren in scholing en ontwikkeling, blijkt ook uit de enquête. Fortuin: ‘Het vooroordeel van werkgevers, dat deze groep te weinig in zichzelf investeert, kan in de prullenbak. Mensen willen graag investeren om hun kennis en vaardigheden up to date te houden. Maar dat kan alleen als ze daartoe de kans krijgen en deelnemen aan het arbeidsproces.’

Hogere AOW-leeftijd