Campagne
CNV introduceert vandaag de campagne ‘Maak werk van leren’. Het CNV traint werknemers om naaste, praktisch geschoolde collega’s, te enthousiasmeren om loopbaanstappen te zetten, ook wel een leerambassadeur genoemd. De behoefte hieraan is groot. 43% van de ondervraagden zou graag op een vertrouwelijke en laagdrempelige manier informatie inwinnen over scholing, blijkt uit CNV-onderzoek. Bijna de helft vindt dat op elke werkvloer een leerambassadeur aanwezig zou moeten zijn en ruim 1 op de 3 stelt dat een leerambassadeur hen stimuleert om sneller een opleiding te volgen. Fortuin: ‘Werkgevers roepen we op om te investeren in leerambassadeurs. Dit trekt praktisch geschoolden sneller naar een opleiding of training. Noodzakelijk voor een groep die minder geneigd is dan theoretisch om de schoolbanken in te stappen.’
Hoge rendementen
Brits, wetenschappelijk onderzoek toont het succes van leerambassadeurs aan. Vanaf 2012 wisten jaarlijks 27.000 leerambassadeurs, zo’n 300.000 naaste collega’s te verleiden om te investeren in scholing en ontwikkeling. 20% van de deelnemers die een training of opleiding volgde, kreeg promotie of meer verantwoordelijkheid. De economie profiteert ook: van elke geïnvesteerde euro in scholing, vloeit 12,30 euro terug in de economie. Ook stimuleren leerambassadeurs oudere werknemers om meer deel te nemen aan scholing.
Gemeente Leeuwarden
Fortuin: ‘Diverse organisaties in Nederland beschikken al over een leerambassadeur. Gemeente Leeuwarden heeft meerdere leerambassadeurs op de werkvloer. Het is een regelrechte hit daar: er zijn al meer dan 70 loopbaangesprekken gevoerd. Onze inzet is daarom dat iedere werkvloer een leerambassadeur heeft. Niemand mag een drempel voelen om zich te scholen en daarmee blijvend inzetbaar te zijn.’