CNV: reiskostenvergoeding vanuit werkgevers nog steeds ondermaats

Werkgevers schieten stevig tekort in het bieden van een kostendekkende reiskostenvergoeding. De maximale ruimte van 23 cent per onbelaste kilometer wordt door de meeste werkgevers niet benut. Dit blijkt uit een inventarisatie van CNV.

‘De brandstofprijs is momenteel weer hoog. Indien het kabinet niet ingrijpt, stijgt de benzineprijs per 1 januari 2025 weer met 25 cent. Voor ruim 60% van de werkenden is de auto onmisbaar om op het werk te komen. 4 op de 5 legt toe op reiskosten, blijkt uit eerder CNV-onderzoek. Met een nog hogere brandstofprijs betaalt iedereen straks extra om te mogen werken,’ stelt Piet Fortuin, CNV-voorzitter. 'Wel of geen reiskostenvergoeding kan zo honderden euro's per maand schelen.'

Cao's
Zowel in de publieke als de private sector zijn er cao’s waar men geen of een te lage reiskostenvergoeding krijgt. ‘In de Metaal & Techniek, supermarkt, horeca en de Metalektro en is er geen reiskostenvergoeding afgesproken. In de cao ziekenhuizen is er 16 cent afgesproken, bij de VVT (verzorging, verpleging, thuiszorg) krijgt men 17 cent, met een maximum van 40 kilometer. In de zorg zijn de personeelstekorten enorm, toch leggen zorgmedewerkers flink toe op reiskosten.’

Belastingvrij  
In de cao-inzet voor dit jaar stuurt CNV specifiek aan op een kostendekkende reiskostenvergoeding waarbij de fiscale ruimte maximaal wordt benut. Fortuin: ‘De onderhandelingen op dit punt lopen echter vaak moeizaam. Dat is vreemd: werkgevers klagen vaak over de hoge belastingdruk. Maar als ze onbelast geld aan hun personeel kunnen geven, houden ze alsnog de hand op de knip.’

Minimumloon
Het CNV roept werkgevers op om de reiskostenvergoedingen standaard naar 23 cent per kilometer te verhogen. Fortuin: ‘Zeker voor werknemers met een laag inkomen is dit noodzakelijk om überhaupt rond te komen en werken lonend te houden. Het betreft ook vaak de groep die niet thuis kan werken. De verhoging van het minimumloon is sinds deze week ook van de baan. Een dekkende reiskostenvergoeding is wel het minste dat we voor die groep kunnen doen.’

Formerende partijen
Tot slot doet het CNV een oproep aan de formerende partijen. ‘Houdt die brandstofprijs laag en schrap de accijnsverhoging van 25 cent. Tegen zo’n hoge brandstofprijs is niet op te onderhandelen aan de cao-tafel. Naast de werkgevers, is dus ook de politiek aan zet om de brandstofprijs niet de spuigaten uit te laten lopen.’

----------------

Enkele voorbeelden van cao’s:

  • Metaal en Techniek: geen reiskostenvergoeding. Momenteel in onderhandeling  (inzet CNV is 23 cent per km)
  • Metalektro: geen reiskostenvergoeding (inzet CNV is 23 cent per km)
  • Supermarkt- en horeca-cao: geen reiskostenvergoeding
  • Gemeentes: niet verplicht om een reiskostenvergoeding te geven. Gemeente Groningen en Leeuwarden bieden bijvoorbeeld geen reiskostenvergoeding
  • Schoonmaaksector: 14 cent per kilometer vanaf 30 kilometer enkele reis. Momenteel onderhandelt CNV voor een betere regeling
  • Ziekenhuizen: 16 cent per km
  • Verzorging, verpleging en thuiszorg (VVT): 17 cent per km, met een maximum van 40 km