Een indrukwekkende start van één CNV

Ruim 1.100 leden en collega’s woonden op 14 juni het startcongres van CNV bij. In het NBC congrescentrum in Nieuwegein zat de verenigingssfeer er goed in. Het programma van sprekers, begeleid door Sofie van den Enk, zorgde voor een lach, verwondering én interessante discussies.

Na een openingswoord van CNV-voorzitter Piet Fortuin, uiteraard uitermate trots op dit grote CNV, was het de beurt aan prof. dr. Jan Peter Balkenende. Hij gaf zijn visie op onze samenleving en de rol van de overheid, zoals ook beschreven in zijn nieuwste boek Capitalism Reconnected.

Het eerste debat dat gepland stond, ging over de stelling ‘Actievoeren moet de belangrijkste activiteit van een vakbond zijn’. Theoloog en auteur Rozemarijn van ’t Einde, activiste bij Extinction Rebellion, ging de discussie aan met Jimmy Dijk (SP) en CNV-kaderleden Rebecca Löwik, Kinha de Almeida Guimarães en Jeroen Wijers. Hoewel sommige meningen ver uit elkaar lagen, bleek er toch ook overeenkomst te zijn in de doelen van de deelnemers.

Raymond Puts, directeur van werkgeversvereniging AWVN, en Anneke Westerlaken, voorzitter van branchevereniging Actiz, woonden het tweede debat bij. Zij gingen het gesprek aan met het nieuwe bestuur over onder andere AI en een 4-daagse werkweek.

Piet Fortuin deelde daarna het podium met oud CNV-voorzitters Doekle Terpstra, Josine Westerbeek-Huitink, Bert van Boggelen, Jaap Smit, Maurice Limmen en Arend van Wijngaarden. Ze blikten terug op hun jaren bij CNV en benoemden op welk resultaat ze het meest trots waren.

Demissionair minister van Sociale Zaken Karien van Gennip nam vervolgens het woord en onderstreepte nogmaals het belang van de vakbond. Het was tenslotte aan woordkunstenaar en cabaretier Frank van Pamelen om tot een hilarische conclusie van de dag te komen, waarbij geroepen cijfers vanuit het publiek uiteindelijk tot hét samenvattende woord van de dag werden omgetoverd: samen.