Het geven van mantelzorg, (al dan niet tijdelijk) arbeidsongeschikt raken, baanverlies of met pensioen gaan, zijn zaken die voor werknemers in vaste dienst via allerlei regelingen worden gedekt door de werkgever. En wie een vaste aanstelling heeft, krijgt doorbetaald tijdens vakanties, ziekte, bestaan er vrije dagen bij overlijden van naasten en is er ouderschapsverlof. Voor zzp’ers geldt dit niet. Hoe gaan zij om met deze gebeurtenissen die een grote impact op hun leven kunnen hebben?
Onverwachte kostenpost
Ben Ferweda (59) is zzp‘er in de zorg. Na zijn opleiding tot verpleegkundige begin jaren negentig in een Haags ziekenhuis wordt hij gedetacheerd in ziekenhuizen in Den Haag, Delft en Rotterdam. Daarna treedt hij in dienst, maar krijgt in 2008 een zware burn-out. Langzaam maar zeker herstelt hij en gaat elders, buiten de zorg werken. Maar de zorg trekt. In 2011 begint hij als zzp’er in de thuiszorg. Hij sluit een pensioenpolis en een arbeidsongeschiktheidverzekering af. Om andere life events, vakanties en ziektedagen op te vangen, zet hij elke maand ongeveer een derde van zijn inkomsten opzij. ‘Soms speel ik ermee als ik iets extra’s nodig heb.’ Een onverwachte kostenpost duikt in 2021 op. Pijn drijft hem naar het ziekenhuis. Ferweda blijkt een breuk in het bot vlak onder de knie te hebben. Werken in de thuiszorg wordt voor drie maanden onmogelijk. De arbeidsongeschiktheidsverzekering blijkt niet voor niets. Maar: ‘Het bedrag dat op de polis stond, werd niet uitgekeerd.’ In de beruchte kleine lettertjes die menigeen over het hoofd ziet en waar doorgaans niet op wordt gewezen, blijkt een clausule te zijn ingebouwd. ‘Er werd op basis van de hypotheekkosten uitbetaald. Daarmee konden ze het zo draaien dat een lager bedrag werd uitgekeerd. Het was helemaal niet wat ik had verwacht.’