Beste leden werkzaam bij Arriva,
De afgelopen weken zijn voor (jullie als medewerkers van) Arriva turbulent geweest. Concessiewisselingen, de verkoop van Arriva en oa nieuwe dienstregelingen. Verder zien wij in aanloop naar de nieuwe pauzeregeling per ingang winterdienstregeling, een minder wenselijke ontwikkeling ontstaan.
Digitaliseren indienstmelding en opstaptijd schrappen
We zien dat Arriva voornemens is om de invoering van de nieuwe pauzeregeling te pareren met het schrappen van de opstaptijden. Dit als gevolg van de voorgenomen maatregel om de indienstmelding te digitaliseren (met tablet of telefoon). Daardoor zou de opstaptijd buiten de bus komen te vervallen, en wordt er verwacht dat je ergens anders inlogt en dat de tijd van en naar de vestiging zelf niet meer nodig is. Dat deze besparing samenvalt met de invoering van de nieuwe pauzeregeling, lijkt niet uit de lucht te komen vallen.
Het leek er even op dat er sprake zou zijn van een ‘eenzijdige wijziging’, maar er bleken aan de medezeggenschap (OR-Bus) instemmingsverzoeken te zijn voorgelegd. Wel merken wij op dat niet op de juiste manier inspraak aan de OR-Bus is toegekend.
Oproep wijzigen besluit
Wij hebben daarom een brief aan Arriva gestuurd met het dringende verzoek, tot intrekken van de huidige besluitvorming en het zorgdragen voor een juiste manier van inspraak door de OR-Bus. Het gaat hierbij specifiek om de juiste onderbouwing en de gronden waarop de werkgever goedkeuring dient te vragen aan de medezeggenschap.
Verder hebben wij ook de OR-Bus aangeschreven met advies over waar hij exact ‘medezeggenschap’ over heeft.
Het kan niet zo zijn, dat de extra rust als gevolg van de nieuwe pauzeregeling (cao-afspraak), teniet gedaan wordt, door het schrappen van opstaptijden. We hebben net een intensief cao-traject achter de rug, waarbij de kern was “de veel te krappe rijd- en rusttijden aan te pakken.” Daaruit zijn ruimere pauzetijden voortgekomen. Ga je dan als werkgever direct antwoorden met het schrappen van belangrijke werktijden? Stond er al niet voldoende druk op jullie arbeidstijd?
Betere randvoorwaarden noodzakelijk
Wij gaan ervan uit dat de invoering van een nieuwe manier van indienst melden, niet per ingang van de winterdienstregeling zal worden gedaan. De juiste randvoorwaarden voor het digitaliseren van de indienstmelding kunnen door de OR alleen worden gesteld op basis van een volledige onderbouwing van jullie werkgever.
Tenslotte hebben wij Arriva er duidelijk op geattendeerd, dat wij ervan uitgaan dat alle inspraakprocedures op de juiste wijze worden doorlopen.
Hopende jullie tot zover voldoende te hebben geïnformeerd,
Met vriendelijke groet,
Jeroen Bruinsma
Bestuurder CNV Vakmensen
Heb je een vraag of opmerking aan de onderhandelaar?
poll__results
Bedankt voor je stem!
Meld je aan voor onze nieuwsbrief over werk en inkomen. Je ontvangt deze 1x per maand.