Waarom is er nieuwe wetgeving nodig?
Hoewel ons huidige pensioenstelsel te boek staat als een van de beste ter wereld, stamt het al uit de jaren ‘50. Sindsdien is er veel veranderd. Vrouwen werken meer, we werken niet ons hele leven voor één baas en we worden ouder. Oude regelingen sluiten daardoor niet altijd meer aan bij de huidige maatschappij. Kortom het pensioen werd te duur en daardoor was de kans groot dat jongeren geen uitzicht meer hadden op pensioen of er moeten zulke grote pensioenpotten zijn dat het niet meer opgebracht kan worden door de werkenden. Daarom hebben CNV, de andere bonden, de werkgevers en het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een akkoord afgesloten (in 2019) om ons pensioenstelsel ook toekomstbestendig te maken. Op basis van dat akkoord is er wetgeving gemaakt. In grote lijnen is wel duidelijk hoe de regeling eruit komt te zien. Er komt in ieder geval een premieregeling. Dat betekent dat er afspraken gemaakt worden over de hoogte van de premie. Op de pensioendatum wordt die premie omgezet in een uitkering. De hoogte daarvan staat tevoren niet vast.Belangrijke keuzes
CNV Vakmensen, de andere bonden en de werkgevers bij Rail en OV moeten die komende tijd belangrijke keuzes maken. Tussentijds nemen wij jou mee in de overwegingen bij onze keuzes. In de zomermaanden zullen wij jou via een digitale bijeenkomst en een korte enquête om jouw mening vragen.Je kunt voor informatie kijken naar de site van Rail en OV: https://railov.nl/
Grofweg gaat het om 5 onderwerpen:
- Welke regeling past het beste bij Rail en OV en wat is daarbij dan nog nodig?
Omdat bij een solidaire premieregeling de risico’s collectief worden gedeeld is je pensioen stabieler. Omdat dit lijkt op wat er nu is heeft de pensioentafel voor deze regeling gekozen. Wat wel nog geregeld moet worden is de hoogte van de solidariteitsreserve. Dat is een potje om de risico’s over iedereen te verspreiden. Dat wordt goed uitgelegd op de site van rail en OV bij op weg naar een nieuwe pensioenregeling onder het kopje collectief opvangen financiële tegenvallers. - Invaren
Invaren betekent dat het al opgebouwde pensioen en het nog op te bouwen pensioen conform de nieuwe regeling in 1 pot worden gestopt. Zie ook op de site van Rail en OV bij op weg naar een nieuwe pensioenregeling onder kopje uw huidige pensioenregeling verhuist mee. - Wat is adequate compensatie?
Hoewel de nieuwe regeling toekomstbestendiger is kan de overgang van het ene stelsel naar het andere stelsel wel nadelen hebben. De overgang heeft nadelen voor 35 tot 60-jarigen. CNV wil in ieder geval afspraken maken om dat te compenseren - Hoe hoog wordt jouw premie?
Er moeten ook afspraken gemaakt worden over de hoogte van de premie. Daarbij moet er rekening gehouden worden met wat fiscaal maximaal mag en wie wat betaalt (wat betaal jij en wat betaalt de werkgever). - Hoe gaat het nabestaandenpensioen eruitzien?
Het nabestaandenpensioen is het pensioen dat na je overlijden uitgekeerd wordt aan je nabestaanden. CNV wil niet dat nabestaanden in de financiële problemen komen en wil dit dus goed regelen. Nu is dat nabestaandenpensioen gebaseerd op wat je opbouwt. In de toekomst zal dat als je overlijdt voor je pensioendatum gebaseerd zijn op risicobasis. Dat is een heel ander systeem dat dus ook niet diensttijdafhankelijk is. Wij willen hier in ieder geval goede afspraken over maken. Op de site van Rail en OV staat ook wat er moet veranderen met betrekking tot je nabestaandenpensioen.
Er veranderen ook zaken niet
Gelukkig zullen er ook geen zaken veranderen. Op de site van Rail en OV staat duidelijk wat er wel en niet verandert voor jou met betrekking tot je pensioen.Houd de communicatie in de gaten: het gaat om jouw toekomst
Houd in ieder geval de CNV-nieuwsbrieven maar ook de informatie op site van Rail en OV in de gaten, dan kan je weloverwogen jouw mening geven in de zomermaanden.Ike Wiersinga
Onderhandelaar bij Rail en OV
M 06 2350 0986
E i.wiersinga@cnvvakmensen.nl
Werkzaam van dinsdag tot en met vrijdag