'De noodzaak om hiermee te komen is hoog', zegt CNV Onderwijs-voorzitter Daniëlle Woestenberg. 'We zien dat nu het recht van de sterkste geldt. Sommige scholen doen het fantastisch en daar wil iedereen werken. Op andere scholen gaat het minder goed, verliezen werknemers het plezier in hun werk en vertrekken ze. Van die laatste zien we er steeds meer. Stilzitten is geen optie.'
Regionale coördinatie
Ministerie en sociale partners willen het lerarentekort tegengaan door regionale samenwerking. In zogenoemde RATO’s (Regionale Aanpak Toekomst Onderwijsmarkt) moet het mogelijk worden om met alle betrokkenen acties te nemen om de schaarste eerlijk te verdelen. Leraren kunnen door RATO bovenschools solliciteren en voor verschillende schoolbesturen werken. Altijd vrijwillig en omdat het hen mogelijkheden geeft voor vaste contracten en urenuitbreiding.
Vermindering onderwijstijd
Daarnaast komt er een versnelling in het verminderen van de onderwijstijd. Vrijgekomen tijd moet daarbij altijd bijdragen aan werkdrukvermindering en kwaliteitsverbetering. CNV Onderwijs maakt zich daar hard voor op basis van een enquête die we onlangs onder de achterban hielden. De kwaliteit kan er onder meer op vooruitgaan door vrijgekomen uren te benutten voor professionalisering, voorbereiding van lessen en het bieden van maatwerk.
Bevoegdheden
Tot slot is er meer nodig om op korte termijn mensen voor het onderwijs te winnen en behouden. Daarvoor moet het mogelijk zijn om sneller een extra bevoegdheid te halen. In het voortgezet onderwijs betekent dit dat leraren die worden opgeleid voor een tweede bevoegdheid vrijstelling krijgen voor het opleidingsdeel dat zij al beheersen. Voor medewerkers in het PO kan een op maat gemaakt traject worden aangeboden dat rekening houdt met de gevolgde opleiding door bijvoorbeeld vrijstelling te geven voor het pedagogisch deel.
Raadplegen achterban
Ministerie, PO- en VO-raad en vakbonden willen de eerste twee maanden van 2023 met hun achterbannen en andere belanghebbenden bespreken hoe de plannen kunnen worden aangevuld en verbeterd. Pas daarna moet de lerarenstrategie definitief worden vastgesteld.