Nieuwe koers Philips (nog) geen garantie op rustig vaarwater

Maandagmorgen 30 januari heeft Roy Jacobs, CEO Philips, zijn strategische plan toegelicht om binnen de Philips organisatie de huidige uitdagingen aan te pakken, prestaties te verbeteren en waarde te creëren met een duurzame impact. Dit betekent dat de organisatie ingericht zal gaan worden met een nieuw operating model dat zal gaan bestaan uit 6 business units. Deze operatie zal in 2023, uitlopend naar 2024, voor de Nederlandse populatie een reductie van tenminste 1100 arbeidsplaatsen betekenen. In de bijlage tref je een Persbericht aan van CNV Vakmensen en haar opvattingen hierover.
CNV Vakmensen zal de komende tijd het gesprek met Philips aangaan over:
  • een werkgelegenheidsgarantie voor de "blijvers";
  • ruimhartiger omgaan met de vrijwillige vertrekregeling en de plaatsmakersregeling;
  • tijdelijke stopzetting van de dividentuitkering aan aandeelhouders;
  • matiging van de top inkomens bij Philips.
Philips verwacht begin maart de adviesaanvragen gereed te hebben en deze ter advisering voor te kunnen leggen aan de Medezegenschap.
De adviesaanvragen zullen duidelijkheid verschaffen over waar Philips voornemens is om reductie van werkgelegenheid te wiillen toepassen.

CNV Vakmensen overweegt om in die periode op de diverse locaties van Philips ledenvergaderingen te beleggen om de gevolgen hiervan met elkaar te kunnen bespreken. Als er eerder behoefte is aan contact met CNV Vakmensen schroom dan niet mij te bellen of te mailen.

De CNV kadergroep doet een oproep ter versterking van haar gelederen.
Vanuit elke Philips locatie zijn wij op zoek naar tenminsten 1 CNV-lid die de kadergroep wil komen versterken. Vergaderen gebeurd in bedrijfstijd en reiskosten worden vergoed. Mogen wij op jou rekenen?

Ik wens jou heel veel sterkte toe in deze onzekere tijd.

Arjan Huizinga
Bestuurder CNV Vakmensen