Nieuws update: Stand van zaken betreft lopende zaken in maart 2024

Afgelopen maart vond er uitgebreid overleg plaats tussen CNV, de collega-vakbonden en KLM. Onderwerpen varieerden van de implementatie van de cao tot het actualiseren ervan, een ledenraadpleging over het nieuwe pensioenstelsel en het bezoek van CNV aan Kamerleden in Den Haag. We willen jullie graag bijpraten over deze ontwikkelingen.

Pensioen
Sinds 2022 zijn de vakbonden in gesprek over het nieuwe pensioenstelsel en de mogelijke overgang ernaar. Een belangrijk uitgangspunt hierbij is dat de overgang 'evenwichtig' moet verlopen, wat inhoudt dat er geen "pech- of geluksgeneraties" mogen ontstaan en niemand er financieel op achteruit mag gaan. De afgelopen maanden hebben we aanzienlijke vooruitgang geboekt en een overgangsplan opgesteld, het 'Transitieplan'. Dit plan is op 20 maart via twee digitale uitlegsessies aan jullie voorgelegd ter stemming. De stemming liep tot 2 april 2024 en heeft geleid tot een positief resultaat, waarbij 86,27% van de leden voor het akkoord heeft gestemd. Een mooi resultaat dat het vertrouwen van de leden in CNV bevestigt. Nu is het aan het Pensioenfondsbestuur om actie te ondernemen. We zullen jullie uiteraard op de hoogte houden van verdere stappen.

Stand van zaken Cao-implementatie: Tijdelijke afbouwregeling
Op 13 maart heeft CNV, samen met andere vakbonden en KLM, deelgenomen aan de werkgroep voor de tijdelijke afbouwregeling (een combinatie van 80-90-100, RVU en een financiële tegemoetkoming), oftewel het opzetten van een zwaarwerkregeling voor jou en je collega's. We streven naar een eerlijk systeem waarbij wordt bepaald welke functies als zwaar worden beschouwd. Dit systeem zou objectieve criteria moeten bevatten op basis waarvan kan worden bepaald of een functie als zwaar wordt gekwalificeerd. Deze criteria zijn in onze visie gekoppeld aan dienstjaren, functie-inhoudelijke taken en omgevingsfactoren waar werknemers tijdens hun dienstjaren bij KLM mee te maken hebben gehad. Vooral dit laatste aspect is van belang, en daarom hebben we experts uitgenodigd om standpunten uit te wisselen. Hoewel dit een zeer technisch verhaal is, streven we ernaar om uiterlijk 1 juli 2024 tot overeenstemming te komen.

Actualisering Cao-teksten
Afgelopen maand hebben we vooruitgang geboekt bij het actualiseren van de Cao-boeken. We zijn begonnen met het wegwerken van achterstallig werk voor de Cao met looptijd 2022-2023. Dit doen we door protocolafspraken in deze Cao te integreren en te kijken naar verlopen afspraken en redactionele onderdelen. Dit proces is afgerond, we zijn nu begonnen met de lopende Cao 2023-2025. We hopen dit spoedig af te ronden, zodat we eindelijk een volledig Cao-boekje aan jullie kunnen presenteren.

Bezoek van de onderhandelingsdelegatie aan de Tweede Kamer
De onderhandelingsdelegatie van CNV heeft een werkbezoek gebracht aan Tweede Kamerleden Peter de Groot van de VVD en Femke Zeedijk en Olger van Dijk van de NSC. Namens de CNV-leden hebben we gesproken over het belang van de luchtvaart in relatie tot werkgelegenheid en bestaanszekerheid. De overheid heeft plannen met betrekking tot de luchtvaart, zoals een eventuele nachtsluiting. Als Vakbond hebben wij ons uitgesproken over de zorgen die er zijn vanuit de achterban die met name gericht zijn op hun banen. De verschillende partijen waren blij met onze aanwezigheid, maar vooral onze inbreng en de zorgen vanuit de werkvloer. 

Sluiting en tijdelijke herplaatsing van technici bij Line Maintenance International (LMI): Dispensatieverzoek
Line Maintenance International (LMI) kampt met personeelstekorten, problemen met de levering van materialen en de tijd die nodig is om huidige en nieuwe technici op te leiden. Daarom heeft KLM dispensatie gevraagd voor een tijdelijke overplaatsing van een groep technici binnen LMI (AMS/TT). Deze overplaatsing heeft een tijdelijke duur van 3 jaar, waarna de betrokken medewerkers weer terugkeren naar hun oorspronkelijke afdeling. Mocht LMI niet heropstarten, bijvoorbeeld als klanten niet terugkeren, dan zal KLM een adviesaanvraag indienen bij de Ondernemingsraad. KLM verwacht echter niet dat dit nodig zal zijn, omdat ze zich volledig inzetten voor een herstart van LMI. Als CNV, gesteund door FNV, hebben we ons ingezet voor eventuele maatwerkafspraken namens deze technici. Na weken van overleg met de verantwoordelijken binnen E&M hebben we een aantal maatwerkafspraken weten te maken. We zijn ervan overtuigd dat de afspraken nog beter hadden kunnen zijn als ook andere bonden maatwerkafspraken hadden gesteund. De komende jaren zal KLM hard moeten werken om technici aan zich te binden en met name om ze te behouden. Dit vraagt om extra inspanningen om het vertrouwen te herstellen.

CNV Kaderledendag
In maart hebben we een kaderledendag georganiseerd. Tijdens deze dag hebben we teruggeblikt op de afgelopen 12 maanden, met speciale aandacht voor het Cao-traject. Daarnaast hebben we afspraken gemaakt over hoe we onze communicatie en dienstverlening aan onze achterban kunnen versterken. Een van deze afspraken is om bijvoorbeeld maandelijks een update te delen met de leden. Mocht je ideeën hebben, dan horen we die graag.

IPB-campagne van FNV
De afgelopen weken is FNV gestart met een campagne om de IPB-regeling eerlijker te maken. Wij steunen deze campagne uiteraard. Naast dat onze leden ook de petitie hebben ondertekend, staan we open voor gesprekken met KLM en andere betrokken partijen. Dit maakt het vraagstuk niet eenvoudiger, omdat het aanpassen van de huidige IPB-afspraken neerkomt op een herverdelingsvraagstuk. Waar afspraken verbeterd worden, zullen er elders afspraken verslechteren. Het is in ieder geval belangrijk om aandacht te blijven vragen voor dit onderwerp, zodat er op termijn een gesprek kan plaatsvinden. In de visie van CNV is iedereen binnen KLM gelijk en dit moet ook tot uiting komen in de afspraken, inclusief KLM-beleidsafspraken.

Bezoek aan OCC
Op donderdag 25 april heb ik een bezoek mogen brengen op het Operations Control Center(OCC). Het hart van KLM waar alle domeinen en bedrijfsonderdelen bij elkaar komen. CNV kaderlid Ton Dongelmans heeft mij rondgeleid en verteld over de werkzaamheden. Dank hiervoor! Mijn reis als bestuurder KLM grondpersoneel eind 2022 gestart en ik ben nog steeds niet uitgeleerd. Ik wil graag meer zien en leren over het bedrijf waar de leden van CNV zo veel voor over hebben. Mocht je mij willen meenemen en kennis laten maken met de afdeling of bedrijfsonderdeel waar jij werkt. Laat mij dat dan weten. Ik kom graag langs!

Maak jouw collega’s lid voor inspraak in een toekomstige cao
Maak jouw collega’s nu lid van CNV Vakmensen zodat zij meteen inspraak hebben en mee kunnen beslissen over de afspraken die er worden gemaakt met KLM. Wat willen wij regelen in onze cao en naast onze cao? Is het resultaat voldoende om daarmee in te stemmen? Dat is dan aan jou en jouw collega’s. Jij ontvangt per geworven lid een cadeaubon t.w.v. €20,-! Maak ze nu lid voor maar € 24 ,-voor de eerste 6 maanden via: Maak jouw collega lid van CNV!

Met vriendelijke groet,
Mede namens de onderhandelingsdelegatie,

Souleiman Amallah
Bestuurder CNV
0620522211

Downloads